100% uptime is niet genoeg

Een hoge uptime van (bijna) 100% is een mooie waarde waar veel ISP’s -terecht- trots op zijn. Technisch doen we er met z’n allen dan ook alles aan om dit te bereiken. Verbindingen worden redundant uitgevoerd, we voorzien onze datacenters van dubbele stroomfeeds, UPS en dieselaggregaten. We besteden aandacht aan fysieke en elektronische beveiliging. Alle SPOF’s worden geëlimineerd. Maar hoe kijken klanten hier tegenaan?

Geen onderscheidende factor meer
Klanten vinden het eigenlijk vanzelfsprekend dat iets 100% werkt. Het is dan ook geen onderscheidende  factor meer. Na de vraag “100% uptime” komt Google inmiddels met 22,5 miljoen hits. Het blijft natuurlijk wel belangrijk om dit te noemen, maar je onderscheidt je er niet meer mee!

Onze klanten baseren hun keuze voor een leverancier niet langer op basis van de technische uptime – iedereen biedt dat immers. Ze kijken verder. Ze realiseren zich dat wanneer ze hun website of IT omgeving in een datacenter of cloudomgeving zetten, ze afhankelijk worden van de leverancier daarvan. 100% uptime is dan niet genoeg. Er komen heel andere vragen om de hoek kijken. Stel dat ik als klant niet meer tevreden ben, kan ik dan eenvoudig mijn gegevens ophalen en overstappen op een andere leverancier? Wat als mijn hoster failliet gaat? Ze realiseren zich dat de continuïteit van hun bedrijf op het spel staat wanneer ze dat niet goed geregeld hebben.

Oplossingen
Ze gaan dus verder kijken dan de technische uptime. Klanten willen ook de voorwaarden goed geregeld hebben. Ze willen de garantie dat ze weg kunnen wanneer ze dat willen, en dan ook hun data mee kunnen nemen. Dat is natuurlijk goed in de voorwaarden op te nemen en ook technisch in te regelen. Een stap verder gaat een escrow regeling, waarmee de klant in feite een continuïteitsverzekering afsluit. De DHPA komt in Q2 met zo’n regeling, waardoor we klanten nog meer continuïteit kunnen bieden. Previder is lid van de DHPA en is ook voornemend om deze dienst te gaan bieden. Mocht Previder iets overkomen dan zijn de partners met een Escrow regeling verzekerd dat hun dienstverlening gegarandeerd blijft.

Previder werkt samen met partners, die onze datacenter en clouddiensten gebruiken als basis om diensten aan eindklanten te bieden. Ook deze partners krijgen deze continuïteitsvraag. Wij helpen onze partners door middel van een continuïteitsverklaring. De continuiteitsverklaring geeft de klant de zekerheid dat bij een faillissement van de partner, Previder niet direct de stekkers uit de dienstverlening trekt, maar samen met de klant naar een oplossing gaat zoeken. Een geruststellende gedachte voor klanten.



Pieter de Haer
is Marketing & Productmanager bij Previder. Previder heeft twee eigen datacenters en levert naast rackspace ook cloud hosting, connectivity en ISP-services. De diensten worden uitsluitend geleverd via ISP’s, ISVs en IT-integrators.

Over Pieter de Haer

Laatste artikelen