Cloud vraagt hechte samenwerking

Iedereen heeft het over ‘de Cloud’. Maar de ene cloud is de andere niet. In een vroeg stadium samenwerken voor het realiseren van een goede technische basis en een goed businessmodel is essentieel.

Dat kan ik uitleggen aan de hand van een van onze laatste cases: Heutink-ICT’s deklas.nu. Dat is een ICT totaaltoepassing voor het primair onderwijs, waarbij het platform wordt aangestuurd vanuit een intranet-webomgeving. De omgeving wordt op een lokale server of op afstand (vanuit de cloud) aangeboden. Deze benadering betekent dat het naast een technisch beheerconcept vooral ook een onderwijskundig ICT-concept is. Dus er wordt niet alleen een digitale leeromgeving aangeboden, maar ook specifieke features. Bijvoorbeeld een interne servicedesk module, proactief beheer, gebruikersbeheer, ouderportaal ten behoeve van ouderparticipatie en volautomatische software-installatie en distributie.

We hosten dit online platform in onze eigen cloudomgeving. Deze is gebaseerd op het Cisco UCS platform met een NetApp Metrocluster en is gevirtualiseerd met VMware. Er staan twee identieke configuraties in onze beide datacenters in Hengelo (PDC1 & PDC2) die onderling gekoppeld zijn. Beide datacenters zijn op hun beurt via een redundant ringvormig netwerk aangesloten op de knooppunten in Amsterdam.

Hechte samenwerking
Het grote verschil met aanbieders in de markt zit hem in de aanpak van dit soort trajecten. Wij werken altijd nauw samen met de partner; in dit geval Heutink-ICT. Wat andere cloudaanbieders hiervan kunnen leren is dat de ontwikkeling van een dusdanige oplossing een hechte samenwerking vereist tussen de ontwikkelaar van het oplossingenplatform en de leverancier van het onderliggende cloudplatform.

De rol van een isp/cloud-aanbieder beperkt zich hierbij niet tot het aanbieden van de infrastructuur (IaaS). In dit geval hebben we samen met Heutink gekeken naar de wensen en eisen die gesteld werden aan de hostingomgeving. De dienstverlening (zoals SLA’s en systeembeheer, installatie van patches) is daarop aangepast.

Systembeheerders van Heutink-ICT hebben daar samen met de systemengineers van Previder een helder concept van gemaakt, waarbij de verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Daarnaast is er ook meegedacht met de belangrijke schakel : de verbinding van de cloud naar de school. De oplossing van Heutink-ICT vergt op dit moment nog een bandbreedte tot 40Mbps, waardoor over het algemeen Fiber of VDSL benodigd is. Wanneer de stap naar een volledig webbased systeem wordt gemaakt zal die bandbreedtebehoefte uiteraard minder worden.

Open vizier
Deze samenwerking moet met een open vizier gebeuren om de wederzijdse verwachtingen goed af te kunnen stemmen. Waarom? Omdat je zo de uiteindelijk beoogde dienstverlening richting de eindklanten waar kunt maken. Anders kan je het absoluut niet over ‘de Cloud’ hebben.

En dat is een van de dingen waar we vorige week voor zijn beloond. Op 17 juni hebben we de ‘Beste Cloud Business Case’ Award in de categorie ‘Best Business Case in Public Sector’ van EuroCloud Nederland gewonnen. Ik ben er persoonlijk erg trots op dat wij met de nodige kwaliteit en flexibiliteit invulling kunnen geven aan het uiteindelijke resultaat. Met het winnen van de award dingen we ook mee naar de Europese EuroCloud Awards. Ik verwacht dat we ook daar een goede kans maken, door het innovatieve karakter in combinatie met het ontzorgen van scholen. Iets wat erg herkenbaar is ook op Europees niveau.

De Europese EuroCloud Awards zullen op 27/28 juni van dit jaar in Luxemburg worden uitgereikt tijdens het EuroCloud Europe Congres.


Joost Fhij is partner manager bij Previder. Hij werkt samen met partners van Previder aan het ontwikkelen van nieuwe diensten en oplossingen die voortkomen uit Cloud ontwikkelingen. Joost is te volgen via Twitter: @JoostFhij

Over Joost Fhij

Laatste artikelen