Concurreren met AWS en Google – dat kan

Het onderwerp is strikt genomen niet nieuw. Al jaren, zo niet decennia, vragen kleinere IT dienstverleners zich af hoe zijn kunnen overleven in de schaduw van kolossen. Het beeld verdrukt te worden geldt als een horrorscenario, het idee overgenomen te worden spreekt lang niet iedereen aan.

Was die vraag eerst gelinkt aan IT aanleg en beheer, later kwamen daar internet diensten bij. De tijd dat het Nederland een paar dozijn inbelproviders heeft is geschiedenis, het aantal aanbieders dat over is lijkt op de vingers van een hand te tellen, waarbij de kleuren oranje (of wordt dat rood?) en groen domineren. De vraag of dat zich nu ook een-op-een zal doorzetten naar de hosting kant wordt vaak gesteld en de consolidatie op de Nederlandse markt geeft aanleiding te denken dat hier inderdaad een herhaling van het voorgaande zal gaan afspelen.

Er is echter iets gaande die er voor zorgt dat het bij hosting net allemaal wat anders loopt. Het begint er mee dat er op het vlak van hosting in Nederland nooit een nationale speler was en is geweest die als een stofzuiger op de markt te keer kon gaan. De markt was met in tot bijna 2.000 hostingaanbieders en resellers enorm gefragmenteerd. Het andere punt is natuurlijk dat de grootste bedreiging helemaal niet uit Nederland zelf is gekomen. AWS is de olifant die out of the blue in de kamer stond en velen – ja ook en de grotere spelers! – het leven zuur heeft gemaakt of dat nog steeds doet.

Mede door deze complexe concurrentie lijkt het beeld te ontstaan – en ook dat is al eerder bij andere sectoren zichtbaar geweest – dat het middelveld in de markt verdampt. Midsized wordt of overgenomen of krimpt tot een niveau dat het niet meer opvalt. Wat dus rest is de reus die AWS heet, een aantal grotere providers met in de regel internationale ambities en een nog steeds fors aantal bewust kleinere en regionale spelers. Hoe kan die laatste groep overleven, kan de hoster om de hoek zowel tegen de top 3 van Nederland als AWS opboksen?

Het antwoord op die vraag luidt JA! De onderbouwing daarvan is eerder deze week in een lang artikel op CRN verschenen en dat betoog klopt. Dat het een Amerikaans stuk is en die markt centraal stelt doet er niet toe. De achillespees van AWS in de VS is dezelfde als in Nederland: klantondersteuning en klantkennis is voor alles onder het niveau van enterprise “extreem beperkt”. Het is gewoon geen serieus punt van de businesscase van AWS (en volgens CRN idem voor Google en Azure). In het verlengde van klantondersteuning hoort natuurlijk de term customer intimacy, dat wordt vertaald met klantaandacht en geldt als een van de drie voorwaarden te komen tot de eerste plek in de markt. Daar scoren die drie grote cloud kolossen gewoon structureel tekort.

Wat CRN verder aanstipt – en daar is de Amerikaanse markt wel anders dan de Nederlandse – is de rol en de positie van de VAR annex het Channel. Maar ook dat is een punt waar de Nederlandse hoster moed uit kan putten. De groten laten wel structureel en bewust klantsegmenten en markten liggen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.