Doen waar je goed in bent

Het gebruik van ICT wordt voor de eindgebruiker steeds simpeler. De gebruikersvriendelijkheid van de gemiddelde applicatie is zodanig dat je oma het zelfs snapt. Bovendien kun je altijd en overal bij je informatie; thuis, onderweg, op je smartphone of via je TV. De verwachtingen worden ook steeds hoger; de gemiddelde Nederlander kan geen dag zonder internet en verlies van data is al helemaal uit den boze.

Het heeft echter wel gevolgen voor de techniek én de mensen achter de techniek die dit allemaal mogelijk maken. Alles wat met ICT en internet te maken heeft, is complex. En het wordt alleen maar complexer. Tot overmaat van ramp gaan de ontwikkelingen ook nog eens razendsnel. De arme ICT-professional moet het allemaal maar bij zien te benen.

Maar ICT’ers gaan daar handig mee om. Terwijl de ene helft zich helemaal ingraaft op een bepaald onderwerp en zich specialiseert, houdt de andere helft zich bezig met de vraag hoe je alle specialisaties samensmelt tot een oplossing voor de eindgebruiker. Je moét kiezen, een succesvolle combinatie van beide types is zeldzaam.

Specialisatie
Hetzelfde geldt voor ISP’s en andere ICT-bedrijven. Als je succesvol wilt zijn, moet je specialiseren; de beste worden in wat je doet. Specialiseren kan op verschillende manieren; op een bepaalde dienst of op een bepaalde doelgroep.

Bij specialisatie op een bepaalde dienst moet je denken aan bijvoorbeeld managed hosting of low-budget hosting. Beide uitersten vergen wel een andere aanpak. In het eerste geval zul je moeten investeren in mensen die de hoogwaardige service kunnen verlenen voor een beperkt aantal klanten. Bij low-budget hosting ligt de focus op het efficiënt inrichten van processen en het verlagen van de kostprijs voor een zo groot mogelijk aantal klanten.

Maar je kunt er ook voor kiezen om je te specialiseren op een bepaalde doelgroep, zodat je daar een combinatie van diensten en producten aan kunt bieden die naadloos aansluit bij deze doelgroep. Een specialisatie op de doelgroep tandartsen kan bijvoorbeeld inhouden dat je niet alleen de website maakt, maar ook een gehoste afsprakenmodule met integratie in het agendasysteem en de levering van een breedband internetverbinding voor de online backup van röntgenfoto’s.

In beide gevallen geldt; probeer niet alles zelf te doen, maar concentreer je op de zaken waar je goed in bent én waar je geld mee kunt verdienen. Daarnaast moet je ook flexibel blijven;niets is zo veranderlijk als technologie. Je moet je als ISP dus afvragen of je wel zelf een datacenter en cloudomgeving wilt bouwen, wanneer je kracht ligt in het leveren van hoogwaardige hosting aan het MKB. Het kan beter zijn om deze diensten in te kopen zodat je geen kostbare tijd of geld verspeelt voor het bouwen en onderhouden van de onderliggende infrastructuur.

Strategische keuze
Bij ons hebben we ook keuzes gemaakt op basis van deze ontwikkelingen in de markt. Met de bouw van ons nieuwe 2500m2 grote datacenter PDC2 in 2010 hebben we scherp gekeken naar de diensten die we aanboden, en de doelgroepen aan wie we deze aanboden.

We hebben er toen voor gekozen om onze focus te leggen op de technische infrastructuur en ons uitsluitend te richten op ICT-professionals die deze infra als basis gebruiken om oplossingen voor eindgebruikers te bouwen.

Doelgroepen
We hebben ervoor gekozen om onze diensten niet langer rechtstreeks aan eindgebruikers aan te bieden. In plaats daarvan hebben we gekozen om ons uitsluitend te richten op partners: ISP’s, ISV’s en IT integrators. Dat betekent dat we ons 100% kunnen concentreren op het ondersteunen van deze partners. In het verleden kwam het wel eens voor dat we een partner als concurrent tegenkwamen bij eindgebruikers; nu spelen we de klanten door aan de partner die het beste kan voldoen aan de eisen en wensen van de eindgebruiker.

Diensten
Ook aan de dienstenkant zijn er keuzes gemaakt. We bieden met name infrastructuur aan; rackspace in het datacenter, dataverbindingen en gevirtualiseerde infrastructuur in de vorm van IaaS en PaaS. Het zijn allemaal halffabrikaten op basis waarvan onze partners oplossingen bouwen die bruikbaar zijn voor eindgebruikers. SaaS-achtige oplossingen die gericht zijn op eindgebruikers leveren we dus niet; een dienst als hosted desktop past niet in het gekozen model. Dit is namelijk typisch een dienst die beter geleverd kan worden door een IT-integrator, gebaseerd op de IaaS dienst die wij bieden.

Resultaat
Doordat niet meer rechtstreeks aan eindgebruikers wordt geleverd, is het aantal verkoop- en supportvragen aanzienlijk gedaald. Wat overblijft zijn de vragen van onze partners, die we nu optimaal kunnen ondersteunen. Dat betekent in de praktijk ook dat de partner zich kan focussen op het leveren van een oplossing aan de klant en zich niet meer bezig hoeft te houden met de infrastructuur waarop deze gebaseerd is.


Pieter de Haer is Marketing & Productmanager bij Previder. Previder heeft twee eigen datacenters en levert naast rackspace ook cloud hosting, connectivity en ISP-services. De diensten worden uitsluitend geleverd via ISP’s, ISVs en IT-integrators.

Over Pieter de Haer

Laatste artikelen