Hoe de Amerikaanse overheid met de interne IT klanten omgaat

Vorige maand is in Washington DC een conferentie gehouden die draaide om cybersecurity en aanverwante zaken. Dit soort events is er waarschijnlijk elke dag wel ergens op de aarde. Deze activiteit was bedoeld voor de Amerikaanse overheid en was daardoor iets anders dan de rest.

Overheid als interne klant

Met de beoogde klant (de overheid) centraal zullen alle sprekers en exposanten hun best hebben gedaan de pitches en presentaties daar op af te stemmen. Ook de overheidsmedewerkers, zoals de CIO van de DHS, pastten hun talk aan op de verwachtingen en ervaringen van de eigen groep. Die CIO, Stephan Rice, heeft zijn taak schijnbaar zeer serieus genomen. Zijn bijdrage is door meerdere tech titels opgepikt. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij uitlegde hoe zijn interne klanten worstelen met de mogelijkheden, eisen en budgetten. Een quote als (vertaald) “we schuiven op van IT centric conversaties naar converstaties waar de business centraal staat” zal iedereen bekend voorkomen. Elke IT leverancier, provider en datacenter aanbieder maakt dat mee. De klant wil steeds vaker niet meer weten welke server wordt geleverd en ingezet. Hij wil gewoon weten of wat hij wil (hosten van een website, een cloud dienst of compute power) leverbaar is en tegen welke condities.

Bezoek

Bij de overheidsdiensten die Rice als klant heeft speelt daarbij ook nog iets dat sommige lezers eveneens bekend zal voorkomen. Ze hebben de neiging op aantallen en merken te letten. Hoe meer ijzer van XYZ een datacenter in geschoven wordt, des te beter het zal zijn. Rich heeft daarvoor een interessante oplossing gevonden. Hij nodigt zijn klanten uit een bezoek te brengen aan het datacenter waar de spullen staan. Daar zijn die interne klanten allemaal onder de indruk van de hoeveelheid ruimte die ze in beslag nemen en de hoeveelheid badges van leveranciers.

Vervolgens wijst Rice ze erop dat focussen op de hoeveelheid ijzer onjuist is. Een goede architectuur van het netwerk moet de prioriteit hebben. Als dat wordt aangehouden – en dat kan hij daar dan ook laten zien – kan er met minder spullen meer worden gedaan en met minder budget druk.

Het is een simpele aanpak die ook nog eens effectief lijkt te zijn. Het lijkt niet direct in het belang van elke commerciële aanbieder deze methode te kopiëren. Toch kan het de moeite lonen eens te kijken hoe dit soort interne trajecten van sales en relatiebeheer in elkaar zit.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.