Hosting is all in the game

Enkele weken geleden bezochten wij twee belangrijke gamebeurzen in Duitsland: de Game Developer Conference (GDCE) en Gamescom. Van over de hele wereld kwamen game-ontwikkelaars, business professionals en consumenten naar Keulen om de laatste ontwikkelingen in de industrie met eigen ogen te zien.

We waren met name nieuwsgierig naar de ontwikkelingen op het gebied van hosting binnen de game-industrie. Om een beter inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken werd gesproken met onder meer uitgevers, ontwikkelaars, localization providers en hardware-leveranciers. In deze gesprekken kwamen verschillende zaken naar voren die relevant kunnen zijn voor de Nederlandse hosting- en ISP-community:

  • Rusland, Polen, Duitsland, Turkije, Korea en Brazilië zijn belangrijke groeimarkten in de game-industrie. Opvallend is dat Duitsland het eerste land is waar game-ontwikkelaars van buiten de EU aan denken voor het uitbesteden van hostingactiviteiten.
  • Bij het spelen van online games is latency vanzelfsprekend funest. Wanneer je een gesprek hebt met  Massive Multiplayer Online (MMO) gamebedrijven is het dan ook belangrijk om vragen omtrent latency te kunnen beantwoorden.
  • Bij steeds meer ontwikkelaars en uitgevers van online games ontstaat een behoefte aan ‘managed hosting’. Meer en meer partijen zijn op zoek naar advies en ondersteuning bij het ontwerpen, implementeren en beheren van hun infrastructuren. Ontwikkelaars schaffen zelf nauwelijks servers meer aan, ze besteden de werkzaamheden liever uit. Een belangrijkste reden hiervoor is dat het hosten van gameplatformen niet hetzelfde is als een paar gameservers in de lucht houden. Daar komt heel wat meer bij kijken.
  • Een online trend die momenteel wereldwijd zichtbaar is, ook binnen de hostingindustrie, is de combinatie van globalisering en het specialiseren in nichemarkten. Steeds meer kleine ontwikkelaars en uitgevers richten zich op specifieke platformen en doelgroepen verspreid over de hele wereld.
  • Het verdienmodel bij veel online- en browsergames is traag en heeft tijd nodig om te groeien. Alles wat je als hoster kan bedenken om geld te besparen, is meegenomen. We kunnen hier dus spreken van een prijsvechtersmarkt.
  • Ontwikkelaars geven er de voorkeur aan gameprojecten in de cloud op te starten, maar ze uiteindelijk te laten draaien in een ‘bare metal’-omgeving. Belangrijk hierbij is om patronen en trends te herkennen en te signaleren, zodat een klant eerder kan overstappen naar een dergelijke omgeving.
  • Open source gaat een steeds grotere rol gaan spelen in de game-industrie.

gamescom_zaal

Op basis van de hierboven genoemde leerpunten willen we de ISP-community de volgende tips meegeven:

  • De gaming-industrie is zeer internationaal georiënteerd. Investeer daarom in Engelstalige, 24/7-support. De grootste groei zit momenteel in de online- en browsergames buiten Nederland. Nederland is weliswaar een ‘productiehuis’ waar games worden bedacht, maar ze worden vaak buiten onze landsgrenzen gehost
  • Zoek een nichemarkt op en verdiep je in de open source tools van je ‘nieuwe’ klanten. Denk hierbij aan tools als ruby, redis, scalr en scality
  • Zorg dat je onderdeel wordt van de internationale gaming community, o.a. door het bezoeken van relevante beurzen en fora. Wees zichtbaar en laat zien dat je hun business begrijpt.

 

Voor Nederlandse hosters en ISP’s liggen er voldoende kansen in de markt voor hosting van online –en browsergames. Een bezoek aan de twee gamebeurzen in Duitsland laat echter wel zien dat het om een zeer specifieke markt gaat, die zonder kennis van zaken moeilijk toegankelijk is en die bovenal hoge eisen stelt aan uptime en uitblijven van latency. Laat de bovengenoemde leerpunten en tips bijdragen aan het doorgronden van deze interessante markt. Zo kan Nederland naast een ‘productiehuis’ ook een ‘hostinghuis’ worden voor de grote gamebedrijven. Wij zijn er in ieder geval klaar voor!


Larry Malik en Paul Grimwoord zijn Business Development Managers bij hostingprovider LeaseWeb, één van de grootste hostingproviders in Nederland.

Foto’s: gamescom

Over Larry Malik

Laatste artikelen