In het nieuwe jaar … denk je ook na over cursussen

Aan het begin van het nieuwe jaar heeft iedereen een lijstje met goede voornemens en wensen. Zakelijk gezien wil iedere manager ongetwijfeld meer omzet, klanten, marktaandeel en dergelijke. Voor medewerkers kunnen die doelen net iets anders liggen. Waar directies en medewerkers in de regel wel gelijk over denken is dat toolkits om die doelen te bereiken noodzakelijk zijn.

Wat we het hier specifiek over hebben zijn opleidingen en de eerste aanleiding daarvoor is een melding uit Zwitserland en Duitsland. Deutsche Telekom heeft aangegeven drie plaatsen te sponsoren voor de cursus Customer Insight van de universiteit Sint Gallen. Die cursus wordt gegeven door Dr. Wladimir Klitschko, die duidelijk meer kan dan boksen. Doel van de meerdaagse cursus is managers beter te leren omgaan met de toenemende snelheid van veranderingen, waardoor klanten steeds meer eisen stellen aan producten en ondersteuning en wat ook impact heeft op het personeel. Het Duitse persbericht zou je kunnen lezen als een grap, maar het is echt een serieuze cursus en het onderwerp komt ook niet uit de lucht vallen.

In een eveneens vorige week verschenen bericht wordt namelijk nog eens gewezen op de grootste hindernissen binnen het bedrijfsleven die meer en betere digitalisering in de weg staan. Dat is de tweede aanleiding te wijzen op oplediingen. D.Velop peilde de stemming bij 1.000 bedrijven in 10 sectoren en constateerde dat marketing en sales in het algemeen als supporters van meer digitalisering worden gezien en dat inkoop en productie juist de laggards zijn. Wil je als IT leverancier deze groepen kunnen overtuigen van het nut van digitalisering (ja, dat is een brede term!) dan krijg je mogelijk te maken bedrijven waarin de neuzen helemaal niet in de zelfde richting staan, de gewenste snelheid van handelen evenmin gelijk is en de afstanden tussen de afdelingen eerder lijken toe te nemen.

Dus op zich is het helemaal niet zo gek als je als manager, medewerker en team aan het begin van 2017 nog eens stil staat bij de tools die je tot je beschikking hebt om de salestargets te halen: passen die nog wel bij de tijd en het type klant dat je bedient? Of het antwoord te halen valt bij Dr. Klitschko weten we trouwens ook niet zeker, maar mocht de gelegenheid zich voordoen dan zullen we hem dat zeker vragen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen