Medewerkers beloond voor serviceniveau

Vorige maand heb ik een post gemaakt over het belonen van medewerkers voor tevreden klanten. Nu een maand later zijn er al een aantal vorderingen gemaakt!

Afgesproken is dat voor iedere maximale score voor een ticket-antwoord (5 voor snelheid, 5 voor inhoud en 5 voor kwaliteit) er 3 zogenaamde Servicepunten worden gegeven. Daarnaast krijgt het team 5 Servicepunten voor een positieve tweet of een positieve ervaring op een vergelijkingsite en worden er bonuspunten gegeven voor een ontvangen taart of fles wijn. Deze kunnen oplopen tot 15 Servicepunten.

01_beoordeel

Met een target van 500 Servicepunten in mei hebben we de lat direct hoog gelegd. Met 20 positieve ervaringen moeten er in de maand dan ruim 130 tickets met een maximale score van 5-5-5 worden beoordeeld, wat neerkomt dat bij de helft van de beoordelingen maximaal moet worden gescoord. Dat is knap, want vaak wordt een ticket beoordeeld met “goed” (4 punten). Hoe krijgen de medewerkers dan toch een 5? Juist! Door een stapje extra te zetten.

Overal op de tv-schermen in het kantoor is een Servicepunten pagina toegevoegd. Hier staan de laatste statistieken en maakt het extra leuk om een goede score te halen.

02_servicepunten

En dat stapje extra hebben de medewerkers van alle afdelingen de afgelopen maand echt gezet. In mei zijn namelijk precies 501 punten behaald! Gefeliciteerd!

De beloning willen we wel voor het gehele bedrijf houden. Dus niet alleen voor de Service Desk of de afdelingen met telefoonfuncties, maar voor alle medewerkers. Zo leeft het bij iedereen. De beloning voor mei was een ijscowagen tijdens een pauze met onbeperkt ijs eten.

03_softijsauto

Wat de beloning voor juni is maken we snel bekend. Dit houden wij bij op onze facebookpagina. De live stand van het aantal servicepunten hebben we ook transparant gemaakt. Bekijk hiervoor de pagina van premium support.


Gerben van Leeuwen is eigenaar van Argeweb en Amsio. Hij bemoeit zich persoonlijk met (online) marketing en uiteraard de totale bedrijfsvoering en strategie. Gerben heeft onder andere met het concept webmee.tv het webhosten dichterbij het grote publiek willen brengen en blijft zich hier ook voor inzetten.

Dit artikel was eerder deze week op de blog van Gerben te lezen.

Over Gerben van Leeuwen

Laatste artikelen