OVH daar moeten we van leren

Met enige regelmaat noemt ISP Today de begrippen DR en BCM/BCP. Normaal gesproken zijn dat begrippen die maar weinig te linken zijn aan actuele, nabije gebeurtenissen in de hostingsector. Sinds de dubbele klapper van OVH gisteren kunnen we voorzichtig stellen dat niet langer een ver van je bed show is.

Over de exacte oorzaken van de dubbele klap bij OVH zal de komende periode nog een hoop worden geschreven, geklaagd en meer. Daar is ook alle reden voor. Dat in Roubaix de beide 20Kv lijnen eruit klappen en in Straatsburg de glasvezels dood leken is best bizar. Of Roubaix direct of indirect Straatsburg heeft getriggerd is even niet aan de orde. Wat wel aan de orde is dat iedereen moet hebben gezien dat het echt goed fout kan gaan, ook bij een partij om de hoek en van een bovengemiddelde omvang. Zo fout zelfs dat op het nationale Franse nieuws (TV en radio) de storing werd genoemd. #OVH en #OVHGate waren uren achtereen trending topic. Zelfs de quasi komische #JESUISOVH deed het verdacht goed. Het genoemde aantal van drie miljoen websites gaat ook iets worden dat nog lang hoog in elk Google overzicht zal terugkomen. Daar sta je dan als internet ondernemer met je ISOs en andere keurmerken in de ene hand en de glossy brochures over uitbreidingsplannen en financiering in de andere. Dan heb je imagotechnisch wel het een en ander uit te fixen.

Hier past geen leedvermaak maar slechts een bedroefde blik. Dit is het grootste hosting, cloud en datacenter incident van de laatste jaren in Europa. Het moet een reden zijn nog eens heel goed na te denken. Iedereen heeft daar een schone taak, te beginnen met de OVH klanten. Klanten die merkten dat de websites plat lag en ze daardoor inkomsten misliepen mogen nog maar eens de rekensom maken of het loont voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.

Grotere klanten en resellers mogen die exercitie ook doen. Zij zullen mogelijk de vraag krijgen waarom alle eieren in een mandje waren gelegd. Hadden we niet al door de panne bij AWS eerder dit jaar gezien dat het handig kan zijn van meer dan 1 (een) aanbieder gebruik te maken. Voor alle echt grote klanten (OVH claimt die te hebben) zal de vraag zijn of de DR en BCP draaiboeken hier wel eens rekening mee gehouden hadden. Als dat niet het geval is dan zijn de duurbetaalde consultants die de draaiboeken hebben opgeleverd ten minste een verklaring schuldig.

En voor iedereen die geen OVH klant is gelden precies dezelfde vragen. Murphy (laten we het daar maar op houden) heeft gisteren Frankrijk bezocht. Er is geen enkele reden aan te nemen dat hij nooit Nederland zal aandoen. Dankzij de Franse ellende kun je leren wat een serieus incident betekent voor jou, je klanten  waarom we wel eens bij DR en BCM/BCP stil staan.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.


Laatste artikelen