Scherpere maatregelen tegen spam

In de afgelopen twee jaar hebben wij bij bedrijven gezien dat de hoeveelheid spam die ze ontvangen heel erg is toegenomen. Het is volgens ons een gevolg van het succes van spammers die tegenwoordig in staat zijn om de toegang tot de mailboxen van eindgebruikers te verkrijgen. En nog belangrijker: zij hebben het vermogen om dit soort e-mail te detecteren en te omzeilen, door gebruik te maken van verschillende methoden.

Strijd tegen spam
Spam is zoals we allemaal weten een veelzijdig iets en daarom erg ingewikkeld om tegen te vechten. De strijd tegen spam vereist de implementatie van een reeks acties op verschillende niveaus:

– Effectieve implementatie van telecommunicatiewetten en begeleiden van partij-organen
– Bewustmaking
– De ontwikkeling van effectieve Email Security oplossingen
– Sterke internationale samenwerking

Anti-spam wetgeving
Wetgeving alleen zal geen oplossing voor het spamprobleem zijn. Een van de redenen daarvoor is dat het erg moeilijk is om spammers te begrijpen. Tevens is het voor de wetshandhavers erg arbeidsintensief is om de spammers te lokaliseren en ze vervolgens te straffen. Bovendien, voor elke spammer die zou worden gearresteerd, zijn er 10 anderen bereid om hun plaats in de spam-bendes over te nemen.

Een belangrijke rol ligt wel bij de regeringen om hun bevolking te informeren over de gevaren. Een goed geïnformeerde bevolking zal zijn best doen om zich te beschermen tegen deze internetsitegevaren door het inzetten van professionele filters. Ze zullen bovendien geen geld uitgeven aan de geadverteerde producten waardoor de spam-bendes zonder inkomsten zullen komen te zitten en dus ook geen reden meer hebben om spam te versturen.

Technische oplossingen
Zolang spam wordt verzonden en wetgeving ons niet voorziet van een afdoende oplossing tegen spam zullen technische e-mail filters nodig zijn. Vandaag de dag zijn er veel anti-spam oplossingen op de markt met een grote verscheidenheid aan verschillende technologieën en manieren van inzet.

Een trend die wij waarnemen, is dat ISP’s naast Incoming Filtering, Ougoing e-mail ook steeds meer aanschaffen, om maar niet op blacklist te eindigen. Daarnaast is ook e-mail archivering opkomend in de markt. Dat is een trend die nog wel 2 jaar zal voortduren. Door compliance en legalisatie worden bedrijven verplicht om alle e-mails net als post te bewaren. Steeds meer webhosts bieden e-mail security als standaard dienst aan hun klanten.

Een andere specifieke maatregel die we meerdere ISP´s zien nemen, is dat ze switchen van open source maatregelen naar een professioneel e-mail security product. Ze proberen hiermee minder tijd aan onderhoud kwijt te zijn en de klantentevredenheid te vergroten.

E-mail security-oplossingen bieden niet alleen e-mail beveiliging, ze verminderen ook churn (de frequentie waarmee klanten van leverancier switchen op basis van verleidelijke aanbiedingen van concurrent leveranciers) en de verhoging van inkomsten voor de webhost. Het leveren van deze diensten aan eindgebruikers resulteert in een hogere loyaliteit van klanten en biedt extra stromen van inkomsten. Dit is dus veel beter voor de concurrentie- en langer termijnpositie van de webhost.


Kyra Poolman is marketing coördinator van SpamExperts.

Over Kyra Poolman

Laatste artikelen