Stappenplan voor ISP’s bij adviseren klant IPv6-migratie

Met de wereldwijde IPv6 Launch van woensdag 6 juni werd IPv6 officieel in gebruik genomen. Goed getimed want in Azië zouden er al geen IPv4 adressen meer beschikbaar zijn. Inmiddels is gebleken dat IPv6 niet ‘het einde van het internet’ is, maar dat het wel serieus genomen moet worden.

Met name ISP’s spelen een sleutelrol bij de wereldwijde ingebruikneming van IPv6.  Voor sommigen is het noodzakelijk omdat ze geen IPv4 adressen meer hebben en dus ook geen klanten meer kunnen aansluiten. Voor anderen zal het noodzakelijk zijn om het IPV6 verkeer toegankelijk te maken voor de bestaande IPv4 infrastructuur van hun klanten. Dit betekent concreet dat  het voor ISP’s die geen IPv6 in hun netwerken hebben toegepast moeilijker is om nieuwe klanten aan te trekken. Het kan zelfs zo zijn dat zij klanten die zelf IPv6 willen gaan invoeren kunnen verliezen.

Veel bedrijven zijn van een ISP afhankelijk voor de verbinding met het internet en zullen hun ISP benaderen voor advies bij de migratie naar IPv6 binnen hun organisatie. De migratie naar IPv6 is een serieuze zaak, maar mijn inzien geen reden tot paniek. Een gefaseerde aanpak reduceert zowel de impact op de financiën als de prestaties.

De ISP kan zijn klanten adviseren de volgende stappen te nemen voor een gestroomlijnde migratie naar IPv6:

1. Geen paniek, goede voorbereiding is het halve werk
Ook al is er geen reden tot paniek, IPv6 is wel iets waar organisaties zich onmiddellijk op moeten gaan voorbereiden. Het is belangrijk om te inventariseren wat de impact van IPv6 op de specifieke business zal zijn.

2. Doe een uitgebreide en uitvoerige audit van het netwerk
De vraag zou niet moeten zijn “Ben je klaar voor IPv6?”, maar “WAAR ben je klaar voor IPv6?”. IT-organisaties bieden al enige tijd IPv6-oplossingen aan. Ook zijn er applicaties en diensten die minder impact zullen ondervinden van de overgang naar IPv6. Degenen die klantgericht en bedrijf kritisch zijn moeten prioriteit zijn.

3. Maak een planning en houd je hieraan
In Azië zouden er al geen IPv4 adressen meer beschikbaar zijn. Niet zo gek als je ziet dat er in 2011 2.1 miljard internetgebruikers waren. Wanneer het IPv6 ‘tipping point’ zal zijn, daar verschillen de meningen over? Maar gezien het aantal devices dat een enkele gebruiker privé en zakelijk gebruikt en het rap groeiende aantal internetgebruikers zal dit wel eens snel kunnen zijn.

4. Probeer niet alles tegelijkertijd te doen
Indien er een network upgrade in overweging wordt genomen, is het nu een goed moment om schoon schip te maken.  Als de beste aanpak al niet die van een periodieke migratie over een langere termijn is in plaats van een ‘rip and replace’ aanpak die hoge kosten en hoge risico’s met zich meebrengt.

5. Erken dat het netwerk niet alleen moet kunnen voldoen aan de behoeften van vandaag, maar ook aan die van morgen en overmorgen
Smeer de migratie over meerdere stadia uit en reduceer op deze manier de impact op uw zakelijke activiteiten. Beschouw de migratie daarnaast als een lange termijn netwerk evolutie.  Integreer de IPv6 tijdslijnen tevens in de plannen voor productvervangingen en beschouw alles dat niet IPv6 compatible is als afgeschreven.

6. Erken dat tijdelijke oplossingen op de lange termijn een hogere ROI kunnen realiseren
Overgang technologieën zoals dubbele stacks, zullen de eerste stroom van IPv6 verkeer in goede banen leiden. Nieuwe oplossingen zorgen ervoor dat zowel IPv6 als IPv4 kan draaien zonder enige merkbare vertraging. Het is dus zaak om alle mogelijkheden goed onder de loep te nemen alvorens tot actie over te gaan. Er zijn dual-protocol point oplossingen beschikbaar die speciaal ontworpen zijn om de transactie mogelijk te maken zonder de noodzaak van dure upgrades.



Steven Loewy
is algemeen directeur van Brocade Benelux. In zijn rol als algemeen directeur is Loewy verantwoordelijk voor het verder uitbreiden van Brocade’s aanwezigheid in de Benelux en het onderhouden van bestaande klantrelaties. Loewy heeft ruim 15 jaar IT-ervaring op het gebied van verkoop en commerciële activiteiten met een specifieke focus op de Europese markt. Voor zijn aanstelling bij Brocade was Loewy onder andere directeur operations bij Cisco Nederland.

Over Steven Loewy