Tussen de benen van een olifant…

… is altijd ruimte voor een muis. De week van 3 tot 9 oktober is uitgeroepen tot Europese week van het MKB. Net als voorgaande jaren besteedt de EU daarmee extra aandacht aan het MKB. De meeste internet- en hostingbedrijven zijn zelf ook MKB net als hun klanten.

Vandaar dat wij een aantal branchegenoten de vraag stelden: ‘Is het een voordeel dat jij in de ISP-sector zelf MKB’er bent en daardoor je klanten – ook MKB’ers – beter begrijpt?

Meedenken met de klant
“Als MKB-er zaken doen met MKB-er heeft zeker voordelen: het contact met de klant is over het algemeen een stuk persoonlijker; de lijnen zijn een stuk korter,” vertelt Ronald Voermans, directeur van Global-e Datacenter. “Onze klanten ervaren daarnaast onze flexibiliteit en ‘can-do’ mentaliteit als zeer prettig. Als kleinere aanbieder leer je meedenken met de klant en zoeken naar concrete oplossingen. Juist dit is voor een MKB’er erg belangrijk. Bij een grotere aanbieder zijn zij vaak te klein, en dus ‘een van de vele’ waardoor het contact veelal erg zakelijk en dus onpersoonlijk verloopt.”

Schaalbaarheid en flexibiliteit
Volgens Dennis Wijnberg, senior sales consultant bij Oxilion, ken je als gelijksoortig bedrijf de grootte van de organisatie, de groeiperikelen, de processen en heb je dezelfde behoefte en mogelijkheden qua schakelsnelheid. “Omdat die behoeften dicht bij elkaar liggen, zie je in de praktijk vaak dat de “kleine jongens” graag samen werken met andere kleine jongens. Anderzijds zien we steeds vaker dat ook de grote jongens graag samenwerken met de kleine jongens, omdat dit hun eigen gebrek aan schaalbaarheid en flexibiliteit kan oplossen.”

Verband uitgaven en inkomsten
“MKB’ers zien liefst een direct verband tussen uitgaven en de inkomsten die dat genereert,” zegt Hans Bennink van market researchbureau Terdege. “Iets wat veel minder belangrijk is bij een grote organisatie wat geleid wordt door een team van managers. Daarom denk ik dat ook dat kleinere ondernemingen graag zaken doen met bedrijven die dat herkennen en hun propositie daar op aanpassen.”

Toegankelijkheid kennis
Mike van de Lindeloof, eigenaar van Datapulse, denkt als toeleverancier van klanten in de ISP sector dat de belangrijkste succesfactoren kennis, innovatie en aandacht zijn. “Grootte van het bedrijf doet dan eigenlijk niet ter sprake. Wat je echter ziet is dat grote bedrijven de kennis vaak wel in huis hebben maar deze niet toegankelijk is. Althans niet voor de in hun ogen kleinere klant. In dat opzicht zeg ik dan ook altijd: ‘olifanten doen het met olifanten…’.”

Verder geeft van de Lindeloof aan dat een kleiner bedrijf (MKB) vaak flexibeler is. “Zo’n bedrijf zal zijn kennis eerder en gemakkelijker toegankelijk (kunnen) maken. Dus ja, ik ben van mening dat het een voordeel is om als MKB’er zaken te doen met een het MKB.”

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.