Dotbrand – de wetenswaardigheden en dot alsace

Tijdens de tweedaagse conferentie Brands & Domains zijn de nodige cijfers en cases genoemd door de verschillende sprekers. Een paar van deze wetenswaardigheden sommen we nog even op:

  • Van de 1930 aanvragen voor een dotbrand zijn er 587 ingetrokken
  • 42 van de 1930 zijn niet toegekend
  • In een aantal gevallen was de aanvrager niet meer werkzaam voor het bedrijf waardoor de aanvraag niet verder in behandeling kon worden genomen. Er werd iet meer op de mails en calls gereageerd (omdat een dotbrand een strategische stap hoort te zijn met de nodige backing en professionaliteit is dat echt heel bijzonder)
  • Communiceren met Icann werd door alle aanwezigen als een bijzondere ervaring genoemd. Vooral de mail voor de applicatie voor een dotbrand was de categorie topsport. Die mail is 500 pagina’s groot en telt 140 attachements
  • Unilever denkt 13.000 domeinen te hebben en daar komen er 1.000 per jaar bij
  • Doorsnee multinational heeft 500+ domeinnamen
  • Kosten voor het bestrijden van infringements/abuse van 100.000 Euro per jaar voor brands zijn geen uitzondering (daar zitten ook de kosten voor het neerhalen van websites met foute urls in)
  • Een belangrijke reden om te gaan voor een dotbrand is het volledig onder controle willen hebben van alle uitingen. Dat gaat hand in hand met een meer kritische houding met de online advertentie sector. De Amerikaanse bank Chase (alles nu onder .chase) heeft met de move naar een dotbrand ook het aantal advertenties gereduceerd. Ze hadden op 400.000 sites advertenties, dat is teruggebracht tot 5.000. Dat levert het zelfde resultaat maar tegen een fractie van de kosten.

Een aparte vermelding is het verhaal over dotAlsace (de Franse regio) waard. Benjamin Louis van dotAlsace vertelde over een onderzoek, annex prijsvraag, die dit jaar voor de tweede keer is gehouden. Die case is relevant omdat we in Nederland met dotAmsterdam en dotFriesland ook twee regionale TLDs hebben.

De vraag die men beantwoord wilde zien was of het verhuizen van bedrijfsnaam.fr naar bedrijfsnaam.alsace impact heeft op de vindbaarheid van Google. Er gaan namelijk de nodige verhalen rond die het hele scala beslaan van implosie van vindbaarheid tot opeens overal in de top 3 staan.

Alle deelnemers kregen dezelfde opdracht, het maken van een website met daarin de term Argentoratum (de Romeinse naam voor wat nu Straatsburg is) en die als .FR te registeren. Na 4 maanden werd de site verhuisd naar .ALSACE. Na 8 maanden werd de test uitgevoerd. Met zowel een mobiel device als met een desktop machine werd gezocht op (a) Argentoratum als (b) Argentoratum + Alsace. De zoekopdracht werd in verschillende gebieden, in verschillende talen uitgevoerd en de Google url verschilde ook.

De resultaten (klikbare afbeelding) zijn op z’n zachtst gezegd opvallend. Zoeken met 2 keywords waarvan 1 de TLD is levert aanzienlijk betere resultaten.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.