‘Explosie in dataopslag. Technologie inkopen of zelf doen?’

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=bL1IOfJ_au8&w=630&rel=0]

Vorige week werd op woensdag 30 oktober en donderdag 31 oktober de InfoSecurity en Storage-expo in de Jaarbeurs in Utrecht georganiseerd. Wij namen een kijkje op de beurs met onze camera en microfoon. We spraken met Johan Pellicaan (Evault) over de storage-trends binnen de internetsector.

StorageExpo

Pellicaan ervaart de beurs dit jaar als bruisend en enthousiast. “Er zijn grotere stands en meer bezoekers. Ik denk dat we aan de vooravond staan van het herstel van de business.”

Nieuwe technologieën

Backup-recovery, archiving en longterm-storage gaan volgens Pellicaan een vlucht nemen. “We gaan compleet nieuwe technologieën inzetten en gebruiken, om de groeiende behoefte aan dataopslag betaalbaar te houden. Een voorbeeld daarvan zijn zelfdenkende disken die aan het internet worden gekoppeld. Daarmee bereiken we een enorme schaalbaarheid in storage, waarbij RAID-technologie en andere overbodig worden. In de disk zit een processor die alle belangrijke zaken afhandelt. Hiermee besparen we minimaal 50% op management- en storagekosten.”

Astronomische toename

Het totale segment van dataopslag hakt Pellicaan in vier blokken: Backup-recovery, Longterm-retention, Archiving en Longterm-storage. “Als je kijkt naar de dataexplosie die nu plaatsvindt, dan zitten we nu in totaal op 1,5 tot 2 zettabyte (ZB). Dat hebben van 1955 tot nu opgebouwd. Volgend jaar verwacht ik dat er 1,5 tot 2 ZB bij komt. En in 2020 hebben we het over 15 tot 20 ZB. Dat is astronomisch, maar gebeurd wel.” Technisch verwacht Pellicaan meer inzet van solid state schijven, maar ook de verdere ontwikkeling van de gewone disken.

Klantvriendelijkheid

Pellicaan wil meegeven dat bedrijven in de sector goed moeten nadenken waarin ze wel of niet investeren. “Wat ga je zelf doen en wat ga je inkopen bij een derde partij? Daarnaast zal de klantvriendelijkheid steeds belangrijker worden. De serviceverlening is bij veel bedrijven toch wel belabberd. De klant heeft behoefte aan goede aandacht en ziet jou als Managed Service Provider als verlengstuk van zijn bedrijf. Stel je zo op, want je bent eigenlijk de interne IT-afdeling en onderdeel van het bedrijf. Dat ‘ZwitserLeven’ gevoel moet de klant krijgen bij een Service Provider. De techniek is er ook, maar dat gevoel moet goed zijn.”

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.