GDPR biedt kansen – kijk maar naar IBM

IBM is een paar dagen geleden op ISP Today nog genoemd. Reden was de zoveelste naamswijziging die is doorgevoerd en die staat voor de strijd die het bedrijf voert met het eigen cloud aanbod en de markt. Deze keer is IBM een vermelding waard vanwege een positief verhaal.

IBM heeft het nieuws wederom via een van de eigen blogs aangekondigd. Het gaat daarbij om de combinatie van cloud, klantondersteuning en de GDPR. De verwachting bij een dergelijke aankondigingen, als het scannen van de tags, is dat IBM daar een consultancy oplossing voor heeft verzonnen. Dat is nu niet het geval en dat alleen is al een pluspunt. Het aantal IT multinationals dat claimt dedicated GDPR advies te kunnen bieden is immers al zo groot dat niemand zich daarmee meer kan onderscheiden.

Regionale opslag

En toch IBM lijkt daar in geslaagd te zijn zonder een blik adviseurs open te trekken. Het heeft op basis van de tekst van de GDPR en de eigen klantcases ingeschat dat op twee punten de bestaande dienstverlening kon worden aangescherpt. Het eerste punt klinkt niet eens zo spannend, alle EU klanten kunnen de data in de EU datacenters van IBM onderbrengen. Regionalisering van opslag en bewerking van data was ooit een exclusieve usp van nationale of lokale datacenters. IBM is een van de Amerikaanse aanbieders die heeft begrepen dat ze daarop moet reageren. Het bedrijf beschikt door de overname van Softlayer en door eigen bouw over de nodige DC ruimte in de EU. Het kon dus betrekkelijk makkelijk opslag op EU grondgebied mogelijk maken en hoefde niet uit te wijken naar complexe constructies zoals Microsoft dat voor Azure heeft gedaan.

Support

Het tweede punt klinkt logisch en is toch bijzonder. IBM kondigt namelijk aan dat de ondersteuning voor klanten in de EU regio naar 24×7 wordt uitgebreid. Niet sales, maar ondersteuning. Het belang van dat punt heeft te maken met een voorwaarde die de GDPR stelt en die wij in Nederland al kennen van de Meldplicht datalekken. Mocht er iets fout gaan dan moet de verantwoordelijke binnen zoveel uur daarvan melding maken. De verantwoordelijke zal dan wel (a) op de hoogte moeten zijn van het lek en (b) zeer waarschijnlijk al de nodige maatregelen moeten treffen om het lek te dichten. Dan is het wel zo handig als er bij de leverancier van de cloud- en datacenterdiensten ook buiten de reguliere kantoortijden iemand aanwezig is.

Het is maar een klein bericht van IBM, maar het toont aan dat de GDPR de IT sector kansen biedt. Je kunt je bestaande dienstverlening nog verder aan te passen en daarmee nog beter de gewenste klantgroepen adresseren.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.


Laatste artikelen