Impressie eerste dag conferentie Brands & Domains

Maandag is in het Kurhaus de tweedaagse conferentie Brands & Domains begonnen. Alleen al de locatie geeft aan dat dit iets heel anders is dan bijvoorbeeld een relatiedag van de SIDN of een doorsnee vendor activiteit. Publiek en onderwerpen zijn ook iets anders dan in Nederland gebruikelijk is.

Centraal staan natuurlijk de dotbrands deze dagen, maar ook voor de nieuwe gTLDs is er de nodige aandacht. Er zijn dan ook wel de nodige overeenkomsten tussen de twee. De meest makkelijke is dat ze moeten of kunnen concurreren met wat er al is. Het is punt dat door meerdere sprekers wordt genoemd. Of het nu gaat om Jeff Neuman, Martin Sutton of zelfs Akram Atallah van Icann, ze wijzen allemaal op de concurrentie met het bestaande. Dat is geen technisch issue, maar wel iets waar de zaal mee worstelt. Hoe overtuig je een bedrijf dat al jaren op internet actief is met bakkerjansen.nl jansen.bakker of laat staan .bakkerjansen aan te vragen en dan ook nog eens zowel registry als registrar te worden? De cijfers die getoond werden geven aan dat daar een flinke hobbel ligt. Een van de sprekers durfde zelfs te stellen dat het grotendeels onbegonnen werk is bedrijven die al voor 2010 online waren te bewegen naar .bedrijfsnaam te gaan.

Weerstand dotbrand

Voor de goede orde, we hebben het niet over de bakker op de hoek. Hier gaat het om enterprises, multinationals, bedrijven met enorme omzetten die het financieel en technisch kunnen oplossen. Dat in deze hoek de belangstelling voor een dotbrand tot op heden bescheiden lijkt te zijn (waar over later meer!) heeft vooral te maken met de marketing issues. De hakken gaan bijna overal diep in het zand als wordt voorgesteld in plaatst van (fictief) becel.nl naar becel.magarine of *.becel te gaan. Een aantal argumenten dat wordt gebruikt om die overstap te maken zijn ook voorbij gekomen. Het is vrees dat het te duur wordt (alle uitingen met de url moeten op de schop!), maar ook de weerstand iets te veranderen omdat het bestaande goed werkt (zoals de relatie met de bestaande partijen die voor registratie, hosting e.d. zorgen!).

Voordeel dotbrand

Als we ons vervolgens beperken tot de dotbrands blijken er voordelen te zijn die zeker op enterprise niveau belangrijk worden gevonden. Iets waar vooral de juristen in de zaal op reageerden waren alle indicaties voor minder fraude, phishing, inbreuken op merken en producten. Een spreker noemde dat de klanten voor de merken die waren overgestapt naar een dotbrand daarna in een jaar 17% minder cases van merkinbreuk registreerden. Je kunt je voorstellen dat er sectoren zijn (pharma, technical, food en finance) waar inbreuken tot heftige directe en indirecte schade lijdt. In die hoek zitten dan ook de bedrijven die als eerste voor de dotbrands hebben gekozen.

Dotbrand en trust

Het meest opmerkelijke argument om toch serieus te kijken naar een dotbrand kwam overigens helemaal aan het begin van de dag. De keynote van Georges Edouard Dias draaide om de klant in de moderne digitale wereld. Dias liet de wellicht bekende cijfers zien van adblock gebruik en openingsrates van nieuwsbrieven. De trends daarbij zijn zo duidelijk in het nadeel van adverteerders, uitgevers en brandowners dat het volgens Dias de hoogste tijd wordt op een andere manier met de markt te gaan communiceren. Daar kan de dotbrand een belangrijke rol spelen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.