Kabelaars vaak afgewezen

Het is lastig voor kabelbedrijven als UPC en Ziggo om door te dringen op de groot zakelijke markt voor telefonie en breedbanddiensten. Dit is een van de resultaten uit een onderzoek in opdracht van OPTA.

Er is onderzoek gedaan naar de zakelijke gebruikers van elektronische communicatiediensten, zoals datacommunicatie, breedband internet en vaste telefonie. Hierbij is onder andere gekeken naar hoe eindgebruikers komen tot de keuzen van bepaalde diensten.

Als het gaat om de kabelbedrijven dan blijkt volgens de onderzoekers dat veel afnemers sceptisch zijn over veel van hun diensten en met name hun dienstverlening. Een telco als KPN en glasvezelaanbieders als Eurofiber komen beter uit het onderzoek naar voren.

Geen samenwerking
Het rapport geeft daarvoor drie redenen. Voor de kabelaars valt een groot deel van de zakelijke markt weg, omdat ze niet op het gewenste niveau samenwerken. Vooral organisaties met meerdere vestigingen kunnen hier niets mee.

Geen specifieke capaciteiten
Daarnaast vinden sommige zakelijke afnemers dat de kabelaars simpelweg niet goed zijn in het bedienen van zakelijke klanten. Ze hebben te weinig specifieke capaciteiten die voor de zakelijke markt relevant zijn, zoals flexibiliteit en kwaliteit van de helpdesk.

Glasvezel interessanter
Het realiseren van glasvezel is voor bedrijven interessanter, dan de aanleg van een coax-aansluiting. Weinig organisaties hebben dan ook coax, waarbij volgens het rapport sommige afnemers ervaren dat er door de kabelaars soms glasvezel wordt gepromoot, maar het daarna weer niet willen leveren.

Toch is de visie op de kabelbedrijven niet uitsluitend negatief. De onderzoekers hebben geluiden gehoord, dat kabelaars verrassend goed in staat zijn om bepaalde SLA’s te halen. Ook zijn veel partijen positief over de rol van UPC en Ziggo in de markt voor grootzakelijke telefonie. Verder laat Ziggo in een reactie aan Webwereld weten dat het bij eenmanszaken en MKB juist wel goed is vertegenwoordigd en daarvoor specifiek een helpdesk is ingericht.

Dominante positie
Ook KPN wordt in het onderzoek genoemd. Ze zouden een dominante positie hebben in sommige markten. Volgens de onderzoekers formuleerde een afnemer dit als volgt: “Indirect nemen we (sommige verbindingen) altijd bij KPN af. Andere partijen zijn eerder wederverkopers dan concurrenten.”

Inflexibel en duur
Daar staat een flink aantal afnemers met een uitgesproken negatieve mening over KPN tegenover. Deze negatieve mening wordt vooral veroorzaakt doordat deze partijen KPN inflexibel en duur vinden.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.