‘Merknaam TLD’s komen te laat’

De ICANN heeft begin deze week in een besluit vastgelegd dat merknamen mogen worden gebruikt als extensie op het internet. Tijdens de vergadering in Singapore bleek dat de nieuwe regels in gaan op 12 januari 2012. Maar van welk belang zijn deze nieuwe Top Level Domeinnamen (TLD’s) zoals .amsterdam of .philips?

Volgens Arno Vis van Openprovider is het uniek dat het inderdaad mogelijk is geworden om extensies als .apple en .cocacola te beheren. “Het wordt er niet overzichtelijker op denk ik en de kosten zijn ook enorm. USD 185000 investering en ook nog USD 25000 per jaar aan de ICANN. Daarnaast zal je ook een registry-systeem of iets wat erop lijkt moeten opzetten. Daarvoor moet ook heel wat geïnvesteerd worden.”

Vis vermoed bovendien dat wellicht vooral generieke namen interessant zijn, maar hij vraagt zich af of dat een succes wordt. “Al met al is het wel een aardig inititatief maar betwijfel ik of het een succes gaat worden. Domeinen als .travel en .tel zijn niet erg succesvol op dit moment. Daarnaast denk ik dat het eigenlijk al te laat is. Als je een merk zoekt dan doe je dat op Facebook, Google etc. Het hebben van de extensie is niet erg nuttig vanuit het oogpunt van vindbaarheid.”

Op dit moment zijn er zo’n 250 extensies op het internet. De ICANN denkt dat er nieuwe marketing mogelijkheden ontstaan voor grote bedrijven. Anderen verwachten een chaos op het internet als er een hoop nieuwe extensies bijkomne. Het is de grootste verandering in 26 jaar, sinds de invoering van .com-domeinnamen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.