‘Sector begint zich beter te organiseren’

Vandaag maakte Ernst en Young de genomineerden van de Entrepreneur Of The Year verkiezing bekend. Twee mensen uit de ISP-sector, namelijk Stijn Nijhuis (Voiceworks) en Wouter de Vries (Antagonist), dingen mee in de categorie Emerging. Wij spraken met Wouter over zijn nominatie en zijn kijk op het ondernemerschap, met een blik op de sector.

Waarom ben jij genomineerd en hoe is dit gegaan?

“Normaal gesproken moet je jezelf inschrijven voor de competitie,” legt Wouter (25), die op zijn 15e begon in de ISP-sector, uit. “In mijn geval is Ernst & Young via-via getipt en hebben ze mij expliciet gevraagd om mee te doen aan deze competitie. Vorig jaar werd ik ook al door Sprout verkozen tot één van de 25 meest veelbelovende ondernemers onder de 25.”

Wouter denkt dat hij is genomineerd vanwege het feit dat hij op jonge leeftijd begonnen is met ondernemen. “We zijn in de afgelopen jaren zeer hard gegroeid en ik – al zeg ik het zelf – met een opmerkelijke visie en passie onderneem. In deze nominatieronde is reeds tweederde afgevallen en ben ik één van de negen genomineerde ondernemers.”

Welke eigenschappen moet een goede ondernemer volgens jou hebben?

Een goede ondernemer weet volgens Wouter waar hij naar toe gaat. “Zo’n ondernemer heeft altijd de drang om stappen vooruit te maken en geeft nooit op. Hij begrijpt dat er weinig verschil is tussen een kans en een obstakel en weet van beiden handig gebruik te maken. Middels zijn visie en leiderschap weet hij anderen te motiveren en inspireren. Daarnaast is het belangrijk dat je achter je eigen product staat en dat het zo goed is dat je het zelf zou willen kopen. Je staat nooit stil en blijft telkens investeren in de toekomst.”

Deze kwaliteiten dicht Wouter zichzelf wel toe. “Ik blink uit in mijn commitment naar mijn klanten. Ik geloof vol passie in hoe belangrijk het is om je klanten in de watten te leggen. Een bedrijf is geen technologie, marketing, of wat dan ook… het gaat om de mensen! Het gaat om de geweldige mensen die voor mij werken en onze klanten. Verder ben ik erg goed in het maken van efficiencyslagen en heb ik continu een sterke drang om mijn bedrijf beter te maken.”

Waarom moet de jury jou als winnaar kiezen?

“De jury zou mij als winnaar moeten kiezen, omdat ik een unieke onderneming vertegenwoordig en dat op unieke wijze heb opgebouwd. In tegenstelling tot veel andere bedrijven zijn onze klanten ‘raving fans’ en hebben we een unieke community weten op te bouwen. Ik ken geen enkel bedrijf dat zo persoonlijk en intens omgaat met haar klanten. Ik ben nooit uit het oog verloren waarom ik dit bedrijf jaren geleden gestart ben en ik voel me nog altijd slecht als een klant ergens toch ontevreden over is. We blijven ons product telkens bijschaven en verbeteren, zodat we middels kleine continue tweaks toch origineel zijn terwijl we ontwikkelen en groeien.”

Welke belangrijke ontwikkeling neem jij op dit moment waar in de hostingsector?

Dat de sector volwassener begint te worden en het cowboy-gehalte afneemt. We beginnen ons als sector beter te organiseren. Daar staat dan helaas weer tegenover dat het marketing-blabla-gehalte toeneemt.

Welk soort hostingbedrijven hebben volgens jou de toekomst?

“Haha, die van mij natuurlijk 😉 In een wereld waarbij klanten beter dan ooit in contact staan met elkaar overwinnen bedrijven die simpele en eerlijke producten bieden met uitstekende service.”

Wat kan er in de sector nog beter volgens jou?

“Beloftes waarmaken.”

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.