VoIP haalt telefooncentrales in

De VoIP-penetratie is het afgelopen jaar weer gestegen en is in het MKB+ (50 werknemers of meer) nu groter dan het gebruik van de traditionele telefooncentrales. Dit blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Computer Profile.

De input voor de analyse komt uit gesprekken, gevoerd met zo’n 3500 Nederlandse ict-verantwoordelijken. Eind 2010 lag de VoIP-penetratie nog op ongeveer 46 procent, in juni 2011 is het gebruik gestegen naar meer dan 52 procent. Cisco en Avaya verkopen de meeste VoIP-oplossingen, waarmee ze bijna de helft van de markt in handen hebben.

Het gebruik van VoIP bij kleinere bedrijven ligt volgens de analyse op 42 procent. Dat is een stuk minder dan bij de grotere bedrijven, want hier is sprake van minder geautomatiseerde werkplekken.

Florian Overkamp, Managing Director van SpeakUp, laat ons weten dat hij verheugd is te zien dat de penetratie van VoIP-oplossingen doorzet. “Het kan ons niet snel genoeg gaan. Wat wel belangrijk is te constateren dat nog steeds veel van deze VoIP-oplossingen op ‘traditionele’ ISDN-verbindingen wordt gekoppeld. Dat is natuurlijk zonde.”

Overkamp vertelt dat door ook extern via VoIP te verbinden op termijn de kwaliteit van de dienstverlening kan toenemen. “Zo wordt het mogelijk om bijvoorbeeld High-Definition geluid en eventueel video toe te voegen in het gesprek en kunnen tekstberichten of zelfs bestanden worden uitgewisseld. Dat biedt niet alleen binnen het bedrijf voordelen, maar ook daarbuiten met partijen waarmee bijvoorbeeld vaak zaken wordt gedaan. Nog afgezien van het kostenvoordeel dat wordt behaald.”

Meer over de analyse is te lezen op Computable: VoIP-gebruikers in de meerderheid.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.