Waarom worden diensten gestaakt?

We hebben de afgelopen jaren gezien hoe de internet- en telecomsector is gaan inspelen op het verschijnsel security. Zaken als 2FA zijn inmiddels niet meer voor de happy few, maar een optie die steeds vaker default al op aan staat. Encryptie van data in transit en rust is in de nieuwste versies van welke software of appliance ook eerder de regel dan de uitzondering.

Met andere woorden: we doen met z’n alle het nodige de boel veiliger te krijgen en dat is ook goed zo. Echter, zoals wel vaker het geval is, in de sector loopt het aanbod her en der ver voor de vraag uit. Je kunt het ook anders formuleren: iets – inspelend op een vermeende trend – in de markt plempen en verwachten dat hierdoor de vraag vanzelf aanslaat en het geld met kruiwagens vol naar binnen komt is iets dat ook nog steeds voorkomt.

Soms speelt daar ook nog iets anders een rol: het aanbod slaat niet aan omdat er elders een concurrent iets beters en goedkopers weet te brengen. Berucht voorbeeld van dat laatste is online storage: tegen het gratis cloud aanbod van Google en Dropbox kan niemand op, dus daarom doen wij geen vergelijkbaar aanbod meer naar onze klanten. Dat moet zo ongeveer het idee bij KPN zijn geweest dat ergens vorig jaar de stekker trok. Te weinig klanten, te weinig omzet et cetera.

Een ander voorbeeld van een dienst waar de stekker uit getrokken wordt is te vinden bij Vodafone Duitsland. Daar is het de dienst secure-e-mail die wordt afgebouwd en dat is toch wel heel vreemd. Security, Duitsland en dan geen voldoende markt vinden voor deze (zakelijke) dienst. Wat is daar aan de hand? Het antwoord lijkt te zijn dat Vodafone de plank niet een keer maar twee meer missloeg met deze dienst. De eerste: een eigen protocol. Leuk bedacht door een creatieve marketeer of productmanager, maar natuurlijk een doodzonde voor wie iets met security wil doen. De tweede: geen vraag, omdat het aanbod onduidelijk was. Gratis in de basis en voor de “normale” werking moest er een offerte worden gevraagd (!).

Dus als je leest over diensten die gestaakt worden, ook altijd even kijken op welke punten het aanbod rammelde (en zorgen dat je niet een zelfde fout maakt)

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.