Waarop let de klant die naar de cloud migreert

Als het gaat over het verplaatsen van servers en diensten naar de cloud kun je met weinig zoeken sterk verschillende verhalen vinden. De horrorverhalen daar gelaten gaat het in de meeste gevallen schijnbaar wel goed en de beoogde doelen lijken ook haalbaar. Of dat beeld stabiel is of de laatste tijd is gewijzigd kun je terugvinden in een onderzoek van CloudEndure.

De Amerikaanse cloud migratie en DR specialist heeft deze week een rapport verspreid waarin is beschreven wat op dit moment de voornaamste punten zijn die spelen bij een migratie naar de cloud. Omdat het onderzoek ook al eerder is uitgevoerd kunnen twee periodes met elkaar vergeleken worden en dat levert nuttig leesvoer op.

Dat er nog steeds naar de cloud wordt gemigreerd is bekend. Dat publieke cloud daarbij sterker groeit dan private cloud is iets dat al vaker is genoemd. Het is een ontwikkeling waarbij de kanttekening moet worden geplaatst dat de actualiteit hier voor een trendbreuk kan zorgen. Een vergelijkbare opmerking moet helaas ook geplaatst worden bij een bevinding die op zich heel interessant is. CloudEndure noemt dat deze keer prijs met 23% vaker wordt genoemd als de voornaamste reden te migreren van fysiek of virtueel naar cloud dan vorig jaar (21%). Security & Compliance staat deze keer met 20% op een tweede plek, terwijl het vorig jaar niet de top 5 haalde. Het zou zomaar dat S&C een ander beeld laat zien als de antwoorden worden uitgesplitst naar public en private cloud!

Als eenmaal is gekozen voor een migratie naar de cloud moet nog worden bepaald naar welk platform. Daar is dit jaar voor het eerst prijs (18%) de meest genoemde factor die de keuze bepaalt. Vorig jaar was dat nog betrouwbaarheid met 22% (dit jaar is dat voor 17% doorslaggevend). Je zou kunnen zeggen dat die verschuiving een signaal is dat cloud inmiddels een commodity is geworden, het is allemaal goed en het enige dat nog echt onderscheidend vermogen geeft is de prijs.

Verder is de moeite van het onthouden waard dat steeds meer bedrijven van mening zijn dat downtime onacceptabel is. Nul of maximaal 1 uur wordt door 56% van de geïnterviewden als acceptabel genoemd, vorig jaar was dat nog 44%. De verwachtingen en eisen van klanten zijn schijnbaar flink omhoog gegaan.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen