Wat je met Yahoo mail zou kunnen doen

Amper een maand na de berichten over de zoveelste hack van Yahoo waar het bedrijf niet zelf en al helemaal niet tijdig lucht had gekregen is er alweer de volgende rampspoed te melden. Deze keer zou er sprake zijn van forged cookies.

De melding viel ongeveer samen met het – nog steeds – onbevestigde bericht dat Verizon wel doorgaat met de aankoop. Daarvan zijn wel de voorwaarden aangepast. De geruchtenstroom spreekt van een afgedwongen korting van $350 miljoen. Vanwege de mogelijke claims hebben Verizon en Altaba, dat de Japanse activiteiten van Yahoo overneemt, inmiddels ook bepaald hoe ze daar op gaan reageren.

Tot zo ver de bedrijfsvoering. De vraag wat er met de klanten en hun accounts staat te gebeuren is vanwege alle financiële ophef door de meeste kranten wederom even naar de achtergrond geschoven. Dat Yahoo nu het advies geeft (het zal wel zijn: herhaalt) over te stappen op 2FA wekt natuurlijk vooral de nodige kritiek op. Wie vertrouwt zijn telefoonnummer toe aan een bedrijf dat “gewone” hacks al niet weet te ontdekken. Daarmee wordt wel iets heel essentieels benoemd: het vertrouwen in het bedrijf dat Yahoo heet, dat is dus gewoon echt op een dieptepunt beland. Als je daar verder op inzoomt komt er nog iets anders boven tafel: de vraag of Yahoo accounts “in general: nog wel te vertrouwen, bruikbaar en welkom zijn.

Ook al heeft Yahoo gelukkig in Nederland een beperkt marktaandeel, de consequenties van die vraag zijn wel interessant. Sommige providers en diensten eisen dat je een “serieus”e-mail account gebruikt als je van hun diensten gebruik wil maken. Er is weinig fantasie voor nodig om voor te stellen dat Yahoo accounts niet alleen een plek in dat overzicht verdienen, maar om een andere reden ook gewoon geweerd gaan worden. Het is de manier om de gebruiker te dwingen na te gaan of hij zijn zaakjes bij Yahoo wel goed voor elkaar heeft en of het niet echt eens tijd is over te stappen naar een betere aanbieder. Voor de min of meer subtiele vormen van guerrilla marketing moet Yahoo dus een prachtige showcase zijn. Dat we daar nog niets van zien komt waarschijnlijk omdat het bedrijf hier zo onbeduidend is, maar wie weet gaan we daar met enige vertraging nog wel van mooie cases horen.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen