WHD 2013 – ‘Go-to-Market model ontwikkelen om groei vast te houden’

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=8UOSEHRiDfU&w=630&rel=0]

Op de WHD.global 2013 spraken we met Vincent in’t Veld, Director Cloud Segment bij Interxion, over nieuwe cloud-innovaties die voor en door ISP’s worden aangeboden. Voor hem is de Europese hostingsector een belangrijke community en dus is de WHD een mooi moment om iedereen te spreken.

Transformatie
In ’t Veld legt uit dat Europa een hele gefragmenteerde markt is. “Je ziet dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika, er per land een hele grote diversiteit en soms heel veel volume aan hostingbedrijven is. In de afgelopen jaren hebben de hosters een gezonde groei doorgemaakt, met elk jaar 15-20% groei. Wat nu begint te ontstaan is de strategische vraag: ‘Hoe ga ik mijn dienstportfolio zo ontwikkelen, dat ik ook de kans met cloudcomputing en –dienstverlening kan gaan pakken?’. Dus er moet een strategische transformatie plaatsvinden van hostingbedrijven, om serieus klantoplossingen te kunnen bouwen op cloudplatformen.”

Onderscheidend vermogen
Het onderscheidend vermogen voor de hostingprovider ligt volgens in ’t Veld in toegevoegde-waarde diensten, applicaties, applicatiemanagement en migratie. “Op de lange termijn blijven infrastructuurdiensten natuurlijk een belangrijke inkomstenbron voor hosters, maar we geloven niet dat daar nog een groot onderscheidend vermogen gaat liggen. Dus wij sporen de hosting-community aan om een strategisch plan te bouwen, hoe zij in de toekomst de dienstverlening zullen gaan inrichten voor enterprise-klanten.”

Workload
Als voorbeeld van de nieuwste innovatie die in ’t Veld op de WHD aantrof, noemt hij hostingprovider Amsio. “Zij hebben een platform ingericht waarop klanten hun ‘workload’ kunnen verschuiven van hun privé-omgeving naar een publieke cloud-omgeving. Geheel gebaseerd op Windows Azure-technologie. Dat is een ontwikkeling waar zijn de eerste in zijn.”

Model
Als ‘gouden tip’ voor hostingproviders noemt in ’t Veld het gedegen opzetten van een plan rondom de mogelijkheden van cloudcomputing. “Ze kunnen samen met leveranciers en partijen zoals Interxion in de waardeketen een model ontwikkelen, waarmee ze over 5 jaar kunnen terugkijken en zeggen dat hun business significant is gegroeid.”

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.