Behoefte aan effectiviteit!

Onlangs schreef Arno Vis hier op ISP Today een stukje over waarom registrars overstappen. Naast kosten blijkt efficiëntie een enorm belangrijke factor. Van de week las ik een boeiend stuk dat hierop aansluit. Toegelicht wordt hoe de Amerikaanse overheid, ook getriggerd door kosten en efficiëntie, een aantal van haar datacenters wil consolideren.

Steven VanRoekel, de CIO van de federale overheid, geeft aan dat ze van plan zijn alle datacenters kleiner dan zo’n 50M2 te gaan sluiten. Voor het eind van 2015 verwacht de Amerikaanse overheid met deze maatregel 962 datacenters te sluiten. Uiteindelijk verwacht men met deze consolidatie zo’n $630 miljoen te besparen… kortom kosten en efficiëntie.

Als je naar industrieën kijkt ontwikkelen ze zich over het algemeen volgens een aantal basic stadia; introductie, groei, volwassenheid en verval. Nieuwe ontwikkelingen in producten of services kunnen ertoe leiden dat een industrie volledig gerevitaliseerd wordt en als het ware weer in de groei fase komt. Kijken naar kosten en efficiëntie hoort bij het ‘volwassen-stadium’. Dat klopt ook want zowel de domeinnamen markt waar Arno over schrijft en de datacenter business die de Amerikaanse overheid wil consolideren zijn beiden volwassen. Als we spreken over díe bedrijven in de industrie die zich momenteel helemaal op Cloud en daaraan gelieerde services richten dan is dat weer echt een introductie/groei markt.

Wij merken dat klanten naast kosten en efficiëntie behoefte hebben aan effectiviteit. Effectiviteit is uiteindelijk misschien nog wel belangrijker dan de twee voorgaande criteria, zeker in de markt van de complexere hostingoplossingen. Doelstellingen formuleren en meten in hoeverre deze gehaald worden, m.a.w. in hoeverre is de hosting oplossing effectief?, is waar het om lijkt te draaien.

Gartner geeft aan dat de vereisten uiteraard per onderneming kunnen verschillen maar noemt drie groepen belangrijke business requirements om effectiviteit te meten;

Risico en beschikbaarheid; richt zich voornamelijk op service niveau, beveiliging, performance monitoring en het hervatten van de dienstverlening na een storing

Complexiteit; richt zich voornamelijk op flexibiliteit en mate waarin de architectuur voldoet aan de laatste eisen/mogelijkheden van de techniek

Service en Support; richt zich op operationele en change management support

Effectiviteit is hetgeen waar klanten haar hosting provider de komende jaren op gaan afrekenen. De gebieden welke Gartner beschrijft lijken me een uitstekende leidraad om je eigen organisatie eens op te toetsen… hoe goed heeft jouw organisatie het voor elkaar en ben je klaar voor de toekomst?


Paul Muller is Marketing Director bij WideXS en zijn gehele carrière actief in de ICT in de breedste zin van het woord, los van een kortstondige onderbreking alweer meer dan 13 jaar werkzaam bij hosting en andere internet gerelateerde bedrijven.

Over Paul Muller

Paul Muller is marketing director bij WideXS. Hij is zijn gehele carrière actief in de ICT in de breedste zin van het woord, los van een kortstondige onderbreking alweer meer dan 13 jaar werkzaam bij hosting en andere internet gerelateerde bedrijven.