Beste klant, wegens…

Mails die beginnen met bovenstaande betekenen in de regel weinig goeds. Als het niet een phishing mail is die door het spamfilter is geslipt, dan betreft het wel een andere ongewenste boodschap. Dan is het een boodschap van een leverancier die iets aan de condities van zijn levering gaat wijzigen. En of je nu B2B of B2C afnemer bent op dat soort mails – zelfs als ze gepersonifieerd zijn – zit je niet te wachten.

Ophef onder consumenten
Toch is het afgelopen jaar heel wat keren voor gekomen dat op deze manier door met name telco’s is gecommuniceerd. De tweede helft van het jaar lijkt zelfs bijna uitsluitend in het teken gestaan te hebben van wijzigingen van tarieven, datalimieten en snelheden bij mobiele operators. De ophef die hierdoor ontstond is uniek. Waar alle roering precies door kwam laat zich achteraf makkelijk verklaren. De communicatie was in alle opzichten ontoereikend, de aangevoerde argumentatie werd door niemand geloofd en de timing was extreem ongelukkig gekozen omdat het consumenten vertrouwen toch al onder druk stond.

Toegegeven de meeste heibel betrof de B2C sector. Wellicht speelde hierbij ook nog eens een rol dat de wetgever net bezig was met wat nu heet “de Wet Van Dam”, waarmee een einde komt aan de praktijk van stilzwijgende verlengingen en andere consument onvriendelijke methoden van klantenbinding.

Rust in de B2B markt
Wat hierdoor totaal onderbelicht is gebleven, zijn de ontwikkelingen bij de verschillende B2B sectoren. Is daar ook sprake van prijsverhogingen of introductie van datalimieten? Een snelle blik op de verschillende fora voor zakelijke hosting en connectiviteit laat zien dat er inderdaad soms prijsstijgingen zijn aangekondigd. Wat echter vooral opvalt is dat het onderwerp amper aanleiding schijnt te zijn geweest voor iets dat zelfs maar lijkt op ophef. Dat is overigens niet altijd zo geweest, toen enkele jaren geleden de stroomkosten bij sommige datacenters naar boven werden bijgesteld was daar echt een hoop om te doen.

De vraag die daardoor opgaat is: “hoe komt het dat in de B2B-markt er zoveel rust is?”

Twee verklaringen lijken daarvoor op dit moment het meest valide. De eerste is dat hosters voor de reguliere dienstverlening de prijzen niet of slechts marginaal veranderen. De veranderingen zijn zo onbeduidend, dat het waarschijnlijk niemand opvalt. Alleen klanten die om een andere reden al ontevreden zijn met de leverancier zullen het merken. Een tweede verklaring is dat de prijzen in de sector niet zo zeer stabiel zijn, maar dat ze zelfs onder druk staan. Om dat laatste verschijnsel te verklaren zijn er twee verschillende marktscenario’s mogelijk.

De eerste is de Wet van Moore, die verklaart dat alles in de IT steeds sneller en beter, maar ook goedkoper wordt . In die setting is het niet logisch je verkoopprijzen te verhogen, want je inkoop wordt toch al lager waarmee je marge vanzelf verder toeneemt. Het andere scenario is minder rooskleurig. In geval van een overaanbod op de markt (lees heftige concurrentie) wordt de mogelijkheid prijzen te verhogen als gering ervaren. De partij die als eerste zijn prijzen flink aanpast, zal dat merken door veel tevreden concurrentie en zelf met lege handen achterblijven.

Of is er nog een compleet andere reden waarom de indruk wordt gewekt dat de prijzen in hostingsector zo stabiel zijn?



Rashid Niamat
is sinds 2007 zelfstandig adviseur in strategieontwikkeling, implementatievraagstukken en communicatie trajecten rond e-activiteiten en samenwerkingen. Rashid houdt trouw een weblog bij over de internetmarkt.

Over Rashid Niamat

Laatste artikelen