Breedband, een nieuwe hype?

De markt is in beweging. De inkomsten van KPN dalen, onder meer door Whatsapp, en de CFO vertrekt. Mobiele operators in Nederland verhogen de tarieven om inkomsten vast te houden. FREE is operator in onder andere Montpellier, op het glasvezelnetwerk en op ADSL. Deze provider levert in Frankrijk een flat-fee mobiel abonnement voor 16 tot 20 euro per maand, met onbeperkt bellen (vast en mobiel) en schier oneindige data van 3 Gb! (Wanneer doet iemand dat in Nederland?)

Cogas Kabel ontwikkelt een daadwerkelijk open glasvezelinfrastructuur, ook voor consumenten, ook in het buitengebied. Reggefiber graaft door. Ziggo knabbelt aan de mobiele markt vanuit de installed base bij consumenten. Overheden roeren zich opnieuw met pilots en refulving funds om de uitrol van glasvezels (oeps, ik moet zeggen technologie-neutrale toekomst vaste breedband infrastructuren) tot op het platte land en op bedrijventerreinen te stimuleren. Europa wil dat ook, en stelt tegelijk voorwaarden die niet altijd passen bij de ambities. En er is een revival van partijen en investeerders voor glasvezels, zowel in de consumenten- als de zakelijke markt, met CIF voorop. Ook coöperatieve initiatieven bloeien weer op.

Oftewel, de oude markt kalft op twee fronten af: alternatieve infrastructuren en alternatieve toepassingen die huidige verdienmodellen ernstig aantasten ontstaan. Je zal maar CEO van KPN of France Telecom zijn.

De sentimenten worden aangewakkerd door de ontwikkelingen bij Google, de beursgang van Facebook en de snelle opkomst van de tablets, in navolging van de smartphones. En de televisiemarkt wordt in snel tempo geïntegreerd met Internet en tablets. Het wordt daarbij meer interactief. Ik kijk iedere dag NBA wedstrijden (die is toch van start gegaan) en televisiezenders op mijn tablet. Ziggo, KPN en Cogas, maar ook Google en Samsung ontwikkelen interactieve applicaties rondom de TV en de tablet over Internet.

Ongetwijfeld zullen in deze turbulente markt cowboys van zich doen spreken, en worden weer gouden bergen bedacht en beloofd en half gebouwd. Bergen zijn erg in trek in deze tijd, ook als megaproject in Nederland. Tussen het stof dat opdwarrelt en de spaanders die vallen, zien we een structurele onderstroom. Investeringen in nieuwe infrastructuren zijn rendabel op de lange termijn, dus met geduldig geld (zoals van onze overheden en pensioenfondsen).  En als de infrastructuur er eenmaal is (zoals het platform van de tablets snel gecombineerd met de TV), komen nieuwe toepassingen zeer snel op en soms/vaak zien we ze ook zeer snel weer gaan. Is Facebook nog wel 5 miljard euro waard over 2 jaar?

Ik voorspel, het wordt een warme zomer.


Jeroen van de Lagemaat is directeur van NDIX, de open digitale marktplaats die zich uitstrekt tot 35 steden in Nederland en Duitsland. Na zijn studie Elektrotechniek (afgestudeerd op VoEthernet) op de Universiteit Twente was hij wetenschappelijk medewerker op het gebied van het ontwerpen en testen van communicatiesystemen met behulp van formele methodes. Hij migreerde via project- en managementfuncties op de Universiteit naar de NDIX.

Over Jeroen van de Lagemaat

Laatste artikelen