De brede interpretatie van Managed Hosting in 2012

Wij hebben 2012 ervaren als een jaar waarin er flinke groei is geweest op de Managed Hosting markt. We zien dat klanten steeds meer behoefte hebben aan een partner die net zo snel kan schakelen als zijzelf en dit ook van ons verwachten. Door hier op de juiste wijze op in te spelen, hebben wij ook in 2012 weer een grote groei meegemaakt.

Vraag naar maatwerk
Daarnaast zagen wij dat de omvang van projecten, die we uitvoeren voor onze bestaande en nieuwe klanten, flink toenemen. Er is steeds meer vraag naar maatwerk, waarbij performance, betrouwbaarheid en schaalbaarheid een grote rol spelen. Door deze toename zijn met name onze Private Cloud oplossingen voor veel klanten ingezet. Uiteraard zit de betrouwbaarheid niet alleen in de oplossing zelf maar ook in het onderhoud en support. Juist daar zijn de kansen en onderscheidende punten te vinden voor een echte Managed Hosting aanbieder.

Wat is Managed Hosting?
Het is niet zozeer een gebeurtenis maar eerder een opvallend verschijnsel. Namelijk de uiterst brede interpretatie die Managed Hosting het afgelopen jaar (en eigenlijk ook al de jaren ervoor) heeft gekregen. Wat Managed Hosting is blijkt nogal per aanbieder te verschillen. Dit varieert van enkel op verzoek af en toe een server herstarten tot 24/7 proactief support en onderhoud. Hierdoor is het voor veel potentiële klanten soms lastig om goed te vergelijken.

Brede interpretatie
In 2012 is Managed Hosting nog belangrijker geworden, mede door de steeds geavanceerdere technieken en een steeds groter wordende afhankelijkheid van een functionele hosted omgeving. Veel aanbieders voelen zich geroepen hier iets mee te doen. Hierdoor krijg je de brede interpretatie van Managed Hosting. Aan de andere kant biedt dit natuurlijk ook weer mogelijkheden om jezelf te onderscheiden.

Verduidelijking
Mijn persoonlijke verwachting is dat het verschil tussen ‘Managed Hosting’ en ‘Managed Hosting’ in 2013 in ieder geval duidelijker gaat worden voor klanten. De vele interpretaties zullen wel blijven bestaan. Klanten die Managed Hosting zoeken willen steeds beter geïnformeerd worden over wat ze precies afnemen en zullen daarbij ook steeds kritischer worden over het bijbehorende onderhoud en de support, garanties en beschikbare kennis van de aanbieder.

Voor 2013
Vertel waar je goed in bent en zorg dat je onderscheidend bent in wat je aanbiedt.



Kevin Roelofs
is Business Consultant bij Shock Media B.V. en adviseert klanten bij het beantwoorden van bedrijfskritische internet en server vraagstukken. Shock Media B.V. is een Internet Service Provider gespecialiseerd in High Available managed server oplossingen.

Over Kevin Roelofs