De strategie van ISPConnect

Al ruim een jaar zit ik in het bestuur van ISPConnect. Deze branchevereniging was in mijn ogen wat passief en had (nog) niet heel veel draagvlak in de markt. Wel ben ik er van overtuigd dat de hostingbranche een sterke branchevereniging nodig heeft, dus heb ik “ja” gezegd op de uitnodiging om hier dan aan mee te werken. We hebben een aantal enthousiaste bestuursleden met een goede visie en ook hebben we onlangs een directeur aangenomen die zich kan storten op uitvoerende zaken, aangezien we het als bestuursleden vooral naast onze normale dagelijkse werkzaamheden moeten doen.

Het afgelopen jaar zijn we vooral bezig geweest met het opbouwen van de vereniging achter de schermen en nu wordt het tijd om ook onze leden de toegevoegde waarde te gaan bieden die belangrijk is in de markt. Er is een goede samenwerking met DHPA, maar dat kan als niet-vereniging, maar als stichting op dit moment niet een echte branchevereniging worden. Wel moet ik zeggen dat de DHPA goed aan de weg timmert op het gebied van onderwijs en hun DHPA-dag. Door het hogere lidmaatschapgeld is daar ook iets meer budget. Amsio is lid van DHPA en Argeweb van ISPConnect.

Waar we de afgelopen tijd wel tijd aan hebben besteed is de strategie te bepalen voor ISPConnect. Door veel gesprekken met de partijen uit de markt te voeren hebben we in kaart gebracht waar behoefte aan is. Op dit moment zien hostingpartijen naast de jaarlijkse BBQ nog niet heel veel toegevoegde waarde. Dat gaat veranderen. Hiervoor is wel meer budget nodig en dat krijgen we door meer leden. Een soort vicieuze circel waar gelukkig SIDN ons bij helpt dit te doorbreken.

Door middel van een aantal goede sessies (die ik iedere organisatie, ook commercieel kan aanraden) hebben we een fictief persoon gecreerd waar we ons de komende tijd op gaan focussen. Deze “Jeroen” is een hostingondernemer en kan met ISPConnect tijd en frustraties besparen, netwerken, minder uitgeven en de minder leuke dingen van het ondernemen uitbesteden. En daar bovenop dan ook nog een hele leuke gezellige BBQ!

Ook hebben we heel creatief een paar moodboards gemaakt over hoe wij denken dat de leden nu naar ons kijken (niet actief, kinderschoenen, nog weinig marktaandeel) en waar we naar toewerken de komende jaren (succes, geschillencommissie, hulp bij recht, politieke stem, geld besparen, ontzorgen). Ambitieus, maar wel nodig en haalbaar.

mood3

Ik zal nog niet alles gaan verklappen, maar we gaan er als bestuur en met de enthousiaste mensen er omheen  voor zorgen dat ISPConnect een partij wordt waar je niet omheen kunt en waarbij je als hostingprovider eigenlijk niet niet lid kan zijn. Anders kunnen we de vereniging beter wat mij betreft beter opheffen en dat is niet wat we willen. We hebben een branchevereniging nodig en ik heb er vertrouwen in!


Gerben van Leeuwen is eigenaar van Argeweb en Amsio. Hij bemoeit zich persoonlijk met (online) marketing en uiteraard de totale bedrijfsvoering en strategie. Gerben heeft onder andere met het concept webmee.tv: het webhosten dichterbij het grote publiek willen brengen en hij blijft zich hier ook voor inzetten. Tevens is hij bestuurslid in het bestuur van ISPConnect.

Dit artikel was op 6 juni 2013 op de blog van Gerben te lezen en is met toestemming op deze website overgenomen.

 

Over Gerben van Leeuwen

Laatste artikelen