De toekomst van cloud computing en businessmodellen

Laatst werd ik geïnterviewd door een analist hoe het Cloud landschap er het komende jaar er uit gaat zien, wie de winnaars en verliezers zijn en waar de meeste veranderingen merkbaar zouden zijn. Als Cloud evangelist verkondig ik graag mijn mening en visie hierover.

Veranderingen

Trend #1 Landschap verandering
Allereerst de vraag hoe ziet het landschap eruit. Er is al reeds vaak gesproken over het feit dat 1 op 4 aanbieders in het komende jaar zal verdwijnen van de markt. Met het aantrekken van de economie is er plots ineens meer geld beschikbaar voor het kopen van nieuwe technologie of concurrenten.

Zo zijn er in 2013 meer M&A transacties geweest dan in vijf voorgaande jaren. En is de verwachting dat het aantal van 2013 in het eerste kwartaal van 2014 zal worden ingehaald. Kortom het is een roerige markt, waarbij veel bedrijven voor de zekerheid kiezen van een grotere broer of zus om te overleven.

Trend #2 Groeimarkten en Locatie
Cloud computing zal vooral groeien in de Afrika, India en Zuid Amerika. Weliswaar niet veroorzaakt door de grotere spelers, maar meer door lokale goed ingespeelde providers welke luisteren naar de klant en Cloud diensten op maat leveren aan de behoeftes van de klant.

Doordat deze lokale spelers een dominante rol innemen is het voor de grotere spelers meer een M&A om deze positie over te nemen dan dat ze op eigen kracht groeien.

De Cloud gebruiker zal steeds meer gaan kiezen voor een provider welke op locatie diensten kan leveren.

Winnaars en verliezers van 2014

Trend #3 IaaS,PaaS of toch SaaS
Google heeft ruim 30.000 betalende gebruikers voor hun Google AppEngine. Dat zijn mooie aantallen vanuit nederlands oogpunt maar is onvoldoende om de concurrentie te kunnen verslaan. Denk hierbij aan de PaaS aanbieders Heroku, Cloudfoundry. (draaiende op AWS) Natuurlijk is Google een bedrijf met enorm bereik en saleskracht om  innovatie te bereiken. Toch zie je dat Google verder kijkt dan alleen Cloud computing technieken, daar waar AWS / Amazon zich als dienst profileert en vooral bezighoudt met predictive analytics om bestellingen sneller te laten bezorgen. zie je dat Google zich meer in de samenleving problemen op probeert te lossen.  Een verandering welke duidelijk zichtbaar is bij Cloudproviders is dat de klant zoekt naar specifieke aanbieders van diensten voor hun verticaal.

Denk aan het aanbieden van media transcoding voor mediabedrijven, HPC en BI oplossingen op basis van big data voor healthcare en de koppeling van cloud infrastructuren aan sensor technologie om voertuigen en beslissingen voor de mens te laten uitrekenen.

Trend #4 Zet in op ontwikkeling
Een aantal ontwikkelingen welke in 2014 door zullen zetten en welke aandachtig worden bekeken door menigeen.

  • Storpool – Bulgaars bedrijf dat zich als software defined storage software oplossing als alternatief van nexentra, emc, 3par positioneert en snel marktgebied vergroot.
  • AppZero – Bedrijf uit de VS welke klanten in staat stelt om bestaande software oplossingen snel te kunnen laten migreren zonder complexe handelingen.
  • Zconverter – Zuid Koreaans bedrijf welke door een unieke wijze in staat is om virtuele & on-premise machines hypervisor onafhankelijk te kunnen laten transformeren tussen verschillende typen HVM
  • Chef – Recentelijk heeft dit bedrijf uit Seatle USD 32 mio opgehaald om verdere uitrol te versnellen. Chef stelt bedrijven welke gebruik maken van Cloudstack als cloud orchestratie laag, provisienering te automatiseren en in te passen binnen de wensen van een klant.
  • Docker – De een ziet Docker als bedreiging voor PaaS bedrijven, de ander ziet het als de oplossing welke bij de ontwikkeling van Internet of Things een belangrijke rol kan innemen. Door het unieke zelf voorziening container  technologie is Docker in staat om als cel te blijven bestaan binnen infrastructuren en een bijdrage te kunnen leveren in de vereenvoudiging van applicatie ontwikkeling.

#5 Marktplaatsen
Een grote verandering welke snel omarmd wordt door gebruikers zijn Cloud marktplaatsen. Bij het gebruik van zulke marktplaatsen zijn er drie business models beschikbaar.

  1. De klant kan kiezen uit een service catalogus van providers op basis van prijs,locatie,eigenschap.
  2. Kleinere providers zijn in staat om zichzelf te positioneren en de USP door middel van schaalgrootte te kunnen benadrukken.
  3. ISV’s hebben de mogelijkheid om via een marktplaats zowel klant als leverancier te bereiken met hun producten.

Naast de businessmodellen bezien vanuit klant en leverancier is het aanbieden van marktplaatsen ook een toegevoegde waarde voor datacenter organisaties. Een voorbeeld hiervan is dat een datacenter een marktplaats aan kan bieden waar al haar klanten zichzelf presenteren met als doel dat deze diensten kunnen aanbieden zonder zelfstandig in te kopen. Denk hierbij aan een hostingprovider welke cloud diensten wil verkopen maar geen investering hierin wil of kan doen. Middels de gezamenlijke marktplaats koopt de klant van het datacenter via de datacenter marktplaats diensten van een andere klant in, vermarkt het en zet het door naar de klant.


Marco van den Akker is partner bij 123Cloud en ComputeNext. Is bestuurslid van de Cloud Security Alliance. Marco heeft brede ervaring op CTMT gebied (Cloud, Telecom, Media, Technologie) vanuit meerdere rollen. Is zijn internet carrière begonnen met videotex, BBS en html. Meer Marco is te vinden op: http://nl.linkedin.com/in/vdahosting

Over Marco van den Akker

Marco van den Akker is partner bij ComputeNext en bestuurslid van de Cloud Security Alliance. Marco heeft brede ervaring op CTMT gebied (Cloud, Telecom, Media, Technologie) vanuit meerdere rollen. Is zijn internet carrière begonnen met videotex, BBS en html. Voorheen was hij werkzaam bij 123Cloud.