Jelmer Koers

Glasvezel: een nieuwe digital divide?

Nederlandse internetproviders zijn op dit moment bezig met het aanleggen of testen van snellere netwerken: Een aantal ADSL-aanbieders is bezig met glasvezel, dat al in een deel van Nederland beschikbaar is en kabelaar Ziggo is betrokken bij het testen van de nieuwe DVB-C2 kabeltechnologie. Maar wat heeft een sneller netwerk de consument te bieden? En zit de gemiddelde Nederlander wel te wachten op meer bandbreedte tegen een waarschijnlijk hogere prijs? Als de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van glasvezel en vergelijkbare technologieën niet voor iedereen beschikbaar zullen zijn, dreigt er een nieuwe digital divide.

Realtime en continu
Het lijkt erop dat in de nabije toekomst het continu online zijn steeds belangrijker wordt. Zo bieden op dit moment verschillende energiebedrijven al diensten aan waarmee realtime energieverbruik op afstand kan worden gemeten. De ontwikkelingen op dit gebied zijn in volle gang, en het zal een kwestie van tijd zijn voordat de eindgebruiker vanaf zijn computer, smartphone of tablet alle apparaten in huis kan aansturen. Voor die vernieuwingen is een snel netwerk onontbeerlijk.

Vanuit een technologisch deterministisch perspectief gezien is het onzinning om je af te vragen of die technologie er wel echt komt. De techniek schrijdt hoe dan ook voort, maar hoe moeten providers daarmee omgaan? Het is interessant om te kijken wat KPN gaat doen. Samen met dochterondernemingen XS4ALL en Telfort heeft de provider een marktaandeel van 39,9 procent. Op gepaste afstand volgen kabelmaatschappijen Ziggo en UPC, met respectievelijk 26,1 en 15 procent. Waarschijnlijk ligt de toekomst van KPN en XS4ALL bij het glasvezelnetwerk, omdat daar de consumenten meer betalen voor betere kwaliteit. Als Telfort, dat nu nog de goedkoopste KPN-dochter is, ook op glasvezel overgaat, is het dan nog betaalbaar voor de consument?

Prijs het meest belangrijk
Uit eigen onderzoek is gebleken dat de prijs van een internetverbinding belangrijk is. In totaal werden 517 klanten benaderd, waarvan er ruim 150 aan het onderzoek hebben meegewerkt. Alhoewel het onderzoek niet wetenschappelijk van aard was, bood het wel aanknopingspunten. Het bleek dat de prijs het meest belangrijk voor onze klanten was om van internetprovider te veranderen. Wanneer je onderzoek doet is het altijd van belang om te kijken naar de structurele kenmerken van de respondenten. In dit geval waren het allemaal mensen die via internet een andere provider hebben gekozen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat zestig procent van de Europeanen nog nooit heeft overwogen om van provider te wisselen. Belangrijkste oorzaak daarvan is de angst dat een providerwissel teveel rompslomp oplevert. Met dit onderzoek in het achterhoofd is het aannemelijk om te stellen dat de groep die prijs het belangrijkst vindt, maximaal 40% van de totale populatie vormt.

Digital divide
Als in de nabije toekomst glasvezel ervoor zorgt dat er allerlei nieuwe technologieën beschikbaar worden gemaakt, ontstaat er een gevaar. Namelijk, als de groep mensen die prijs het belangrijkst vindt niet overstapt naar glasvezel wegens de kosten, ontstaat er een digital divide. Die term is van origine van toepassing op het wel of niet toegang hebben tot digitale communicatiemiddelen in het algemeen. Nu zou het betrekking hebben op de tweedeling tussen mensen die wel of niet zeer snel internet hebben. Aangezien inmiddels het grootste deel van de Nederlandse huishoudens verbinding heeft met internet, is de originele betekenis van digital divide niet meer relevant. Maar nu we misschien wel op de drempel staan van een nieuwe digitale revolutie, relevanter dan ooit.


Jelmer Koers werkt voor netnotion.nl, het moederbedrijf achter vergelijkingssites zoals verandervanprovider.nl. Het doel van verandervanprovider.nl is om consumenten een duidelijk overzicht te geven van alle providerdiensten. Ook wordt het nieuws op de voet gevolgd en verschijnen er meerdere nieuwsberichten per dag op de website.

Dit artikel is 1171 keer bekeken