Het gemak dient de mens…

Afgelopen weken zijn de spionage activiteiten van onze Britse en Amerikaanse vrinden breeduit gemeten in de diverse media. De ene na de andere expert, belangenorganisatie of politicus was verbolgen over de NSA activiteiten en het Britse afluisterschandaal in Brussel.

Maar hebben wij eigenlijk niet allemaal boter op ons hoofd?

Hoe komen deze inlichtingen organisaties aan hun informatie? Ja, afluisteren, maar hoe dan?…social engineering met sexy mensen als James “007” Bond, snelle auto’s, dumpster-diving… Hi-Tech gadgets inzetten?

Neen, de NSA of de MI6 hebben geen taps gezet. Zij hebben geen autorisatie gevraagd bij een rechter of officier van justitie. Zij hebben gebruik gemaakt van een dieper gelegen menselijke behoefte. Namelijk wederkerigheid en gemak. Of luiheid, zo je wilt. Want als zij, in Nederland, een bevel tot tappen hadden aangevraagd, dan wist de overheid dat zij verkeer afluisterden.

Alles is te herleiden naar macht en status

Ik blijf bij mijn mentor die mij, bijna 20 jaar geleden, inwerkte. Zij zei: “Iedereen wil gemak, iedereen wil geld of iets gratis. Iedereen wil status en macht. En deze zwakheden worden gebruikt. Incidenten en Fraude zijn altijd te herleiden naar geld (waarde) en macht (status). Dit zit in meer of mindere mate in elk mens. Het is instinct.

Tooling als Google Mail, Google drive, Microsoft Skydrive, Live-mail, Skype, Apple iCloud, Apps als Whatsapp, Evernote et cetera zijn allemaal gratis informatie deeldiensten die ter beschikking worden gesteld. Het is gratis, laagdrempelig en werkt aanstekelijk. Iedereen wil bezuinigen, iedereen wil meedoen. Door peer-pressure worden mensen overgehaald om te What’s-appen. Het is zo makkelijk en gratis. Stay-in-touch! Kom op en doe mee!

Gemak uitruilen voor informatie

Buiten onze bondgenoten deze menselijke zwakheden gewoon uit? Niets hi-tech, gewoon iets gratis weggeven, in ruil voor informatie. Een persruimte beginnen op de G20 bijeenkomst met gratis wifi voor iedereen, een game introduceren op je smartphone en door levels te spelen geeft men jou het gevoel dat je belangrijk bent. Alles uiteraard gratis. Je gaat op in je eigen wereld waar jij de macht hebt, en de spelmakers weten het spel te zo te manipuleren dat je erin mee gaat. Maar voordat je mag spelen moet er wel een kopie van je adresboek gemaakt worden. Ga je niet akkoord, dan mag je niet spelen of gratis SMS-en. De gebruikersvoorwaarden lezen we sowieso niet en installeren is een kwestie van de next-next-next-next knop indrukken en gaan.

Kortom, we mogen niet klagen en we moeten ons eens realiseren dat gratis niet bestaat. Gemak heeft ook een prijs. Ik vind daarom dat we allemaal boter op ons hoofd hebben als het over afluisteren en datalekken gaat.

Lees het boek: How to win friends & influence people van Dale Carnegie. Het is al heel oud en werd gebruikt bij de steward(essen) opleiding van PanAm. En volg het seminar “Psychologie van het overtuigen”. Het werkt écht!

P.S. Waar blijft Europa trouwens met haar gratis informatie apps en Hi-Tech industrie? Goed, ik verwacht geen beter gedrag van onze Europese inlichtingen diensten, maar het is wel dichter bij huis.


Ronald van Erven is Information Risk Officer bij Timeos.

Dit artikel verscheen op 22 november 2013 op het kennisplatform van Cqure en is met toestemming van de auteur op ISP Today gepubliceerd.

Over Ronald van Erven

Laatste artikelen