‘Informeer de markt over wat je met IPv6 aan het doen bent’

We kunnen op dit moment wel constateren dat de IPv6-implementatie in Nederland langzaam gaat. Het bedrijfsleven is zich aan het voorbereiden, alleen de daadwerkelijke invoering gaat nog niet hard. De meeste bedrijven kijken nog even de boom uit wat betreft de implementatie van IPv6 op hun interne netwerken. Soms wordt het gedaan, wellicht gedreven door nieuwe mogelijkheden zoals Microsoft Direct Access. Van de bedrijven die IPv6 hebben geïmplementeerd zijn er weinig tot geen die het uit directe technische of economische noodzaak hebben gedaan. Ook ISP’s gaan nog niet hard.

Stijgende lijn
De hoeveelheid IPv6-verkeer is wereldwijd stijgend. De AMS-IX rapporteert een lichte daling, maar dat komt eerder doordat het internet verkeer van en naar de grote trekkers van IPv6-enabled content, zoals Google, Facebook en Youtube door de ISP’s elders via directe peering wordt afgewikkeld. Eenduidige cijfers zijn moeilijk te geven. Er wordt op veel verschillende manieren gemeten. Wereldwijd is IPv6 nu een paar procent van het totale verkeer. Er zijn uitschieters zoals bijvoorbeeld Roemenië en Frankrijk die daar ruim boven zitten. Zie de Google IPv6-statistieken voor bijvoorbeeld het percentage gebruikers dat Google via IPv6 benaderd, hier is dus wel een duidelijke groei in de laatste jaren te herkennen:

Google-stats

Het aantal web-, mail- en DNS-servers wat op IPv6 is aangesloten is volgens het Tsjechische 6lab verhoudingsgewijs groter:

IPv6-stats

 

Dat geeft aan dat de beperking zit in het aantal cliënten dat toegang heeft tot IPv6 en dat de bottleneck nog bij de ISP’s moet worden gezocht.

Openheid
De mate waarin ISP’s op IPv6 gefocusseerd zijn, is hun eigen economische en concurrentie afweging. De mate waarin ze echter openheid geven over wat ze gaan doen, maakt het voor klanten moeilijk om hun eigen toekomstplannen te maken. De ISP’s die het hardste groeien zullen als eerste IPv6 moeten invoeren, gecombineerd met IPv4 NAT (DS-Lite, NAT444, MAP, etc) om klanten zonder eigen IPv4 adres toch nog aansluiting te geven op IPv4-only bestemmingen.

Goed op weg, maar ook onduidelijk
Enkele (consumenten-)ISP’s zijn goed bezig met IPv6. Bekend is natuurlijk XS4ALL die al geruime tijd native IPv6 aanbiedt aan al haar klanten. Enkele andere kleinere ISP’s zoals bijvoorbeeld Solcon en OnsBrabantNet bieden het ook aan. De grote ISP’s als KPN, UPC en Ziggo zijn nog terughoudend. KPN heeft nog voldoende IPv4 adressen en ziet de noodzaak niet zo, om nu grootschalig te investeren in een IPv6 uitrol naar hun klanten. De core van het KPN netwerk is al wel geschikt en KPN kan het wel bieden aan zakelijke klanten die daar om vragen. Uit eigen ervaring weten we dat Telfort, onderdeel van KPN, een proef heeft gedaan met een transitie mechanisme, ‘6rd’ om snel hun klanten IPv6 toegang te bieden, zonder dat daar veel van hun netwerk voor hoeft te worden aangepast. Bevestiging van KPN/Telfort hierover kunnen we niet krijgen. UPC heeft een groter dekkingsgebied dan alleen Nederland en heeft al wel te maken met een tekort aan IPv4 adressen. UPC is al aan het testen met technieken als DS-Lite om dit tekort op te vangen, maar heeft daar publiekelijk nog niets over bekend gemaakt. Zij verwachten wel IPv6 in de loop van 2013 in gebruik te nemen. Ook Ziggo is van plan om dit jaar nog daadwerkelijk IPv6-adressen aan klanten te gaan aanbieden.

IPv4 Off-day?
De IPv6 TaskForce staat op het standpunt dat de fase van ‘awareness’ nu voorbij is en wil zich meer richten op informatie over implementatie vraagstukken. IPv6 Awards passen hier niet meer bij. Op de vernieuwde IPv6 Taskforce website zijn per doelgroep cases over implementatie te vinden. Het conglomeraat van organisaties, waaronder Stipv6,  welke in 2011 en 2012 de Nederlandse IPv6-Day en -Launch heeft georganiseerd vroeg zich vorig jaar al af wat we in 2013 zouden moeten doen. Een IPv4 Off-day? Maar tot concrete ideeën is het nog niet gekomen.

Doe IPv6-ervaring op!
Op dit moment zou ik de ISP-sector willen meegeven om vooral voortgang te maken met het bieden van IPv6 aan hun klanten, ook als je nog geen tekort hebt aan IPv4-adressen. Als je niet te veel wilt investeren kan je met technieken als ‘6rd’ heel ver komen. Veel consumenten CPE’s zijn al geschikt voor deze techniek. Hiermee biedt je je klanten, maar ook jezelf de kans om ervaring op te doen en vooral het IPv6 verkeer op te schroeven, waardoor andere implementaties ook in een stroomversnelling zullen komen.

Maar vooral: ISP’s, informeer de markt over wat je aan het doen bent en wat je de komende jaren gaat doen!


Frits Nolet is één van de oprichters en bestuurslid van Stichting IPv6 Nederland. Ook is hij betrokken bij de IPv6 Taskforce Nederland.

Over Frits Nolet

Frits Nolet is één van de oprichters en bestuurslid van Stichting IPv6 Nederland. Ook is hij betrokken bij de IPv6 Taskforce Nederland.