Invloed van de markt op ontwikkeling hostingdiensten

Als hostingbedrijf elk jaar je plannen voor het nieuwe jaar maken is denk ik belangrijk, maar wel op een juiste manier. Onze visie bepaalt onze strategie, en die houden we altijd goed tegen het nieuws aan. Dit doe je door dagelijks te kijken naar wat er gebeurt, maar het is belangrijk om minstens eens per jaar hier echt even voor te gaan zitten en vast te stellen wat je doelstellingen voor het komende jaar zijn.

Net te ver vooruit plannen
Toch is het goed om niet te ver vooruit te plannen in je externe communicatie. En zeker niet in details. De markt waar we ons in bevinden is erg in beweging en daarmee kunnen plannen die je nu maakt over een half jaar wel heel anders eruit zien. Als je nu als hostingprovider je complete agenda voor het hele jaar hebt liggen, sluit je in mijn optiek je ogen voor veel wat er nog komen gaat.

Interne impact
Alles wordt natuurlijk wel eerst intern afgestemd. Sommige beslissingen hebben intern ook impact. Denk aan een keuze voor bepaalde software of systemen. Hierbij geldt ook dat je de trend van de markt goed in de gaten moet houden, want ook dan kan een wijziging waar je minder invloed op hebt – bijvoorbeeld een beslissing vanuit de overheid – impact hebben voor interne processen.

Serviceniveau op peil houden
Wat we zien is dat mensen in tijden van economisch zwaar weer kiezen voor oplossingen die in eerste instantie goedkoop lijken. Providers willen natuurlijk kwaliteit en kwantiteit blijven leveren; dat is voor onze klanten ook het meest eenvoudig vergelijken met andere partijen. Dus moeten providers ergens anders op inleveren. Vaak zien we dat dit op (persoonlijke) service gebeurt, en dat vind ik toch erg zonde om te zien. Ik denk dus dat het aan ons providers is om te zorgen dat het serviceniveau op peil blijft.

Strategisch omgaan met marktontwikkelingen
We vinden dat we zelf natuurlijk wel een goede visie hebben en daar stemmen we onze strategie ook op af. Maar in die strategie moet je rekening houden met wat er in de markt allemaal verandert. Als je dat niet doet, houd je het in deze markt niet lang vol. Onze kernwaarden zullen we niet vanaf stappen; in dat opzicht blijven we dus echt wel bij onszelf. Zo kiezen we nog altijd voor apparatuur van de hoogste kwaliteit (Cisco) en blijft onze support via een gratis telefoonnummer bereikbaar en is een vraag van een klant geen ticket bij ons.

Noaberschap
We blijven dus doen waar we goed in zijn en we willen niet alles om ons heen aangrijpen of concurrent worden van onze eigen klanten. Je moet juist zorgen dat je er nu voor je klanten bent. Noaberschap noemen we dat hier. Het laatste dat je dan moet doen is gaan concurreren met je eigen klanten! Dus zorgen wij ervoor dat datgene wat we doen ook potentie heeft. Ik heb zelf weinig concrete adviezen gezien het afgelopen jaar; het is vaak een verzameling van geluiden die je in de markt hoort die ieder voor zichzelf interpreteert. Het zou best interessant zijn om hier op een platform eens te proberen iets concreets van te maken, maar dat kan natuurlijk je concurrentiepositie ook weer minder sterk maken.

Beschrijf oplossing minder technisch
Als belangrijkste trend in de hostingsector zie ik een verschuiving van de manier waarop de behoefte door de klant bij de hostingprovider wordt neergelegd. Vroeger zag je dat mensen die geïnteresseerd waren in hosting vooral tabelletjes met elkaar gingen vergelijken: 50MB schijfruimte en 2GB dataverkeer per maand kost bijvoorbeeld 1,- euro per maand, tot aan 2GB RAM met 160GB opslag en 500GB dataverkeer kost 150,- euro per maand. Nu steeds meer mensen behoefte hebben aan hosting, zie je dat niet iedereen precies weet wat hij/zij nodig heeft. Logisch natuurlijk! De markt gaat meer vragen om oplossingen die minder technisch beschreven zijn, maar in voordelen en oplossingen praat. Dus bijvoorbeeld een platform waarin je een website met 1000 bezoekers per dag kunt hosten, of een webwinkel die 5000 bestellingen per week kan verwerken en die 24/7 online is. Schaalbaarheid is daarin altijd erg belangrijk gebleken.


Sebastiaan Assink is Operationeel Manager bij Oxilion.

Over Sebastiaan Assink

Laatste artikelen