ISP-sector en elektrisch rijden

Nu zo’n 3 jaar geleden raakte ik enthousiast. Mijn collega Wido den Hollander, net als ik een groot autoliefhebber, wees me op een elektrische auto: de Tesla Roadster. Wow, wat een plaatje van een auto! Maar ja, wel elektrisch…

Wat een ervaring
Nog nooit eerder had ik in een auto gezeten, die in 3,7 seconden optrekt van 0 naar 100 km/u. Hoe fantastisch was de dag toen we met een ongelooflijke rotgang door downtown New York City scheurden. Waar we op dat moment toevallig voor zaken naar toe gereisd waren.

Toch was het pas 2 jaar later dat ik de beslissing nam. We hadden alles op een rijtje gezet. De voordelige belastingregels, zoals geen BPM en 0% wegenbelasting. Het wees allemaal in de goede richting. Goed, een keuze maken… wordt het een Passat of ga ik voor de Tesla. Het werd die laatste.

Maar hoe?
Ondertussen vroeg iedereen me, ‘maar hoe ga je dat allemaal doe dan? Zo’n ding moet je opladen en wat als hij nou leeg raakt…’. Logische vragen. Al is mijn kijk daarop compleet veranderd en moet je het omdraaien. Dat is de kern wat mij betreft, maar daarover verderop meer.

Van onze gebouwbeheerder hier in Middelburg mochten we een enkel-fase 32 ampère laadplek aanleggen op het parkeerdek. En die 32 ampère is heel prettig, want daarmee laadt je de auto twee keer zo snel op als met enkel-fase 16 ampère. En als mijn Tesla ondersteuning zou hebben voor meerdere fasen, zou ik hem binnen het uur kunnen vullen. Maar hoe dan ook kon ik probleemloos heen en weer gaan rijden tussen Amsterdam en Middelburg. Zelfs Middelburg – Groningen werd hierdoor goed te doen.

Niet te moeilijk maken
Inmiddels heb ik voor mijn woning in Middelburg een 3-fase 16 ampère laadplek. In januari kwam ik in contact met mensen van de gemeente en in juli werd de paal opgeleverd. Als je ons meest recente laadpunt bij ons datacenter in Amsterdam erbij pakt, heb ik nu zegmaar een eigen ‘ecosysteem’ om te laden, want je moet het jezelf niet moeilijk maken qua rijbereik. Elektrisch rijden is top en inmiddels is iedereen er bij ons aan verslaafd. Regelmatig hoor ik van collega’s ‘besticker die auto nou eens!’, want je kunt er echt een gesprek mee beginnen.

tesla_abdijplein

‘Goh, is dat een Tesla? Rijdt je er veel mee? Waar werk je dan? Hoe zit het precies’, allemaal vragen die je krijgt. Geen vragen van de zogenaamde tree huggers, maar mensen stellen ze vanuit oprechte interesse. Zo wordt ik ook veel op evenementen en beurzen uitgenodigd. Dat levert natuurlijk ook veel naamsbekendheid op. Er gaan deuren voor je open met zo’n auto.

ICT ‘early adopter’ elektrisch rijden
Een elektrische auto past heel goed bij onze sector en mijn gevoel is ook dat het grootste deel van de elektrische rijders momenteel in de ICT werken. Elektrisch rijden en ICT hebben voldoende raakvlakken met elkaar. En er liggen dus kansen voor de sector. Het heeft mij al veel opgeleverd en ik denk dat we dit als sector niet moeten laten liggen.

Als je bedenkt dat de gemiddelde Amerikaanse plugin-hybride Opel Ampera (Chevrolet Volt aldaar) rijder nog maar eens in de 2000 kilometer tankt, dan gaat er een hoop veranderen in een markt waar altijd veel geld in verdiend werd.

Kansen grijpen als sector
Volgens mij ligt er nog een hele markt open. Ik denk dat het dicht bij elkaar ligt, als je een datacenter kunt bouwen, kun je in mijn ogen ook een laadstation neerzetten. Er gaan dingen gebeuren die we nu nog niet kunnen bedenken, maar alles is straks aan elkaar te knopen en daar moeten we met z’n allen als eerste bij zijn. ISP’s gaan onder andere een grote rol spelen bij het succes van elektrisch rijden. Elektrisch wordt pas een succes als we het berijders makkelijk gaan maken en dan kan door verregaand te automatiseren.

tesla_racetrack

Informatie-stroom
Een berijder van een elektrische auto kan niet voldoende informatie binnenkrijgen. Denk o.a. aan: Waar kan ik laden? Wat is de beschikbaarheid van de laadpalen op de betreffende locatie? Op welke snelheid kan ik laden? Welk laadprotocol wordt gehanteerd? Kan ik een laadplek reserveren? Waar vindt ik alternatieve laadlocaties die binnen mijn bereik vallen? Wat ga ik betalen per kWh? Welke route kan ik het beste rijden met “mijn” elektrische auto? Wat zijn de beschikbare faciliteiten naast de laadpaal (kan ik bijvoorbeeld telewerken?)?

Wellicht lastige vragen, die mensen er van zouden kunnen weerhouden om elektrisch te gaan rijden. Ik ben er van overtuigd dat onze sector hierin een oplossing gaat bieden of er een ieder geval een groot aandeel in gaat hebben. En zo niet, dan doe ik het waarschijnlijk zelf wel…


Lennert den Teuling is eigenaar van onder andere PCextreme en Mediakings en heeft met zijn Tesla Roadster de afgelopen 6 maanden al ruim 15.000 kilomter naar volle tevredenheid elektrisch gereden.

Over Lennert den Teuling

Laatste artikelen