Kans voor accesproviders op mobiele markt

De markt van mobiele dataverbindingen is in beweging en daar komen een aantal uitdagingen voor netwerkaanbieders bij kijken. Het meest voor de hand liggend is natuurlijk het internetverbruik, dat al een paar jaar fors stijgt. Gecombineerd met applicaties zoals Facebook, WhatsApp en dergelijke, zie je dat SMS-en en bellen afnemen.

4G/LTE
Daar komt bovenop dat de hype rondom 4G/LTE begint vorm te krijgen, met als gevolg dat ‘de consument’ de ratrace lekkerbekkend afwacht om te zien waar ze de mooiste en snelste abonnementen en toestellen op de kop kunnen gaan tikken.

Bundels
Mobiele operators gaan hier defensief mee om. Diverse aanbieders bouwen hun ‘onbeperkt internet’ aanbiedingen af en de prijs voor kleine bundels gaat gestaag wat omhoog. Je ziet overigens ook slimmeriken die bundels maken waarin minuten, smsjes en data gelijk op gaan, zodat je als eindgebruiker eigenlijk altijd van iets teveel of te weinig afneemt.

Investeringen en focus
De investeringen in 4G zijn fors en ook op 3G kan er nog steeds her en der aan het netwerk worden gesleuteld. Veel investeringen dus. Tel daar steeds veranderende regelgeving bij op, en de mobiele operators worden zo min of meer gedwongen om heel goed na te denken over hun focus. Worden ze echt een internetaanbieder waarbij prijs straks een van de weinige onderscheidende factoren is? Of kunnen ze nog combinaties verzinnen waardoor ze meer toegevoegde waarde kunnen bieden voor de gebruikers?

Meldplicht mobiele netwerken
Over regelgeving gesproken, zo is recent de meldplicht voor lokale mobiele netwerken vrijgevallen. Wat houdt dit in? Tot dusver konden bedrijven prive-GSM netwerken opzetten met 2G zogenaamde pico-cellen. Voor dergelijke cellen (2G) is een band van 2,5Mhz gereserveerd, de zogenaamde DECT Guardband. Daarvoor moest men dan wel een officiële melding doen aan het Agentschap Telecom dat men op die locatie zo’n apparaat had hangen.

Er veranderen nu twee dingen: Ten eerste wordt de band uitgebreid van 2,5Mhz naar 5Mhz. Daarmee is de weg open naar 3G en 4G toepassingen. Ten tweede is het niet langer noodzakelijk om deze cellen aan te melden, zodat er dus minder administratie hoeft worden bijgehouden.

Kans voor ISP’s
Feitelijk kunnen ISP’s die access diensten leveren op deze manier picocellen of femtocellen – zoals Vodafone Signaal+ bijvoorbeeld – integreren in hun dienstverlening. In samenwerking met een MVNO zou je dan prachtige diensten kunnen maken in de quad-play hoek (Internet, Telefonie, Televisie, Mobiel). Ook ik kijk vanuit dit perspectief naar de techniek en zijn we daarom bezig met lab-opstellingen en tests.

Competitie voor internettoegang
Hoe de markt zich in dit opzicht gaat ontwikkelen weet niemand nog. Het ligt wel voor de hand dat de mobiele operators een competitie op het vlak van internettoegang zullen aangaan. Daarvoor brengen ze diepe zakken geld mee in de strijd. Voor internetproviders is het daarom juist van belang om ook na te denken over hoe zij zich in het telefonie-vlak kunnen begeven en een package deal opbouwen, waarmee de klant zich kan identificeren en dus niet voor een paar euro besparing overstapt naar de concurrent.


Florian Overkamp is telecommunicatie pionier en managing director van SpeakUp.

Over Florian Overkamp