Kernwaarden van organisatie: zoals het nu is of zoals gewenst?

De afgelopen jaren ben ik erg druk bezig geweest met de kernwaarden van onze organisatie. Voor mij is dit niet gewoon een rijtje met woorden die je een keer tijdens een brainstormsessie verzint, maar is het echt belangrijk voor de koers en sturing van het bedrijf. Vaak zijn de kernwaarden een lijst met woorden die de directie van een bedrijf graag wilt koppelen aan de organisatie. Maar wat mij betreft sla je dan de plank volledig mis. Naar mijn idee moet het een afspiegeling zijn van hoe de organisatie op dit moment is.

Indien je achter de kernwaarden wilt komen van de organisatie dan kun je op management-niveau gaan brainstormen, maar veel beter is het om het personeel en de klanten hierbij te betrekken. Zij zien namelijk veel beter hoe het echt is. Indien klanten of het personeel zich in één van de kernwaarden niet kunnen vinden, dan wordt het gehele rijtje gelijk niet serieus genomen en dat is niet goed voor de organisatie. Zorg dus dat de kernwaarden echt kloppen! Wees eerlijk.

Uiteraard kan het zo zijn dat je andere waarden nastreeft. Dat mag natuurlijk, maar dan moet je hier als organisatie naar toe werken en een kernwaarde pas opnemen als het ook echt klopt. Zien klanten je als professioneel? Eerlijk? Netjes? Vooruitstrevend? Persoonlijk? Vraag het de klanten zelf. Vaak liggen de kernwaarden ook heel dichtbij de waarde van de ondernemer zelf. Erg interessant om te zien!

In onze organisatie vind ik het ook belangrijk dat de mensen passen bij de kernwaarden. Mochten bijvoorbeeld 3 van de 5 kernwaarden niet overeenkomen met de werknemer zelf dan is het wellicht niet iemand die bij onze organisatie moet werken.

Wij hebben vorig jaar de kernwaarden vastgesteld en hier was ook de kernwaarde “onderscheidend” in opgenomen. Ik heb het personeel onlangs gevraagd welke kernwaarde zij het minst vinden passen en welke er mist. Uiteindelijk kwam er uit dat we niet per se onderscheidend zijn. Uiteraard wel door het uitblinken in onze kernwaarden, maar niet altijd in onze producten. Dat is ook erg moelijk bij domeinregistratie of webhosting. Ons personeel vond ons wel heel hulpvaardig en dat kwam ook uit het klanttevredenheidsonderzoek naar voren. Ik heb vervolgens het rijtje aangepast, want op het gebied van persoonlijkheid, enthousiasme, gedrevenheid, hulpvaardigheid en ondernemendheid onderscheiden wij ons als organisatie natuurlijk wel! Dat zijn namelijk de kernwaarden die echt bij ons passen. Gelukkig hoor ik ook regelmatig van klanten en relaties dat zij dit herkennen bij ons. Soms zelfs met een klein beetje jaloezie…

En zijn dit de kernwaarden die we over 3 jaar nog steeds hebben? Wat mij betreft niet. Ik vind dat we daartransparant aan moeten toevoegen. We zijn hard op weg met onze blogs en onze premium support pagina, maar we zijn er nog niet. Het kan nog transparanter. Intern en extern.

Klopt een kernwaarde niet met de huidige situatie? Bespaar je dan de moeite deze te communiceren, want dat werkt alleen maar negatief. Uiteraard kun je wel eerlijk aangeven naar welke kernwaarde je streeft. Dat is eerlijk en laat ook zien dat je ambitues bent en serieus met de onderneming bezig bent. Dan lukt het vast wel deze waarde in het DNA van het bedrijf te krijgen.

Een kernwaarde moet je verdienen en moet bij je (organisatie) passen!

kernwaarden2012



Gerben van Leeuwen
is eigenaar van Argeweb en Amsio. Hij bemoeit zich persoonlijk met (online) marketing en uiteraard de totale bedrijfsvoering en strategie. Gerben heeft onder andere met het concept webmee.tv: het webhosten dichterbij het grote publiek willen brengen en hij blijft zich hier ook voor inzetten.

Dit artikel was 3 augustus 2012 op de blog van Gerben te lezen en is met toestemming op deze website overgenomen.

Over Gerben van Leeuwen

Laatste artikelen