Koper is goud waard

Glasvezel is op steeds meer bedrijventerreinen beschikbaar. Naast de grote partijen zoals KPN, Eurofiber en Tele2 zijn er bedrijven die regionaal of zelfs lokaal bezig zijn om vezels in de grond te leggen. Glasvezel zit in de groeifase; de aanvragen stijgen enorm en de tarieven zijn – mede door de scherpe concurrentie- vaak erg scherp. Betekent dit het einde van het tijdperk van op koper gebaseerde zakelijke verbindingen zoals ADSL en SDSL?

Ik denk van niet. Natuurlijk ligt de groeifase van op koper gebaseerde verbindingen achter ons. Er zijn echter een paar argumenten waarom er nog steeds markt is -en blijft- voor aansluitingen op het kopernetwerk in de zakelijke markt.

Glasvezel zal nooit overal beschikbaar zijn
Aanleg van glasvezel is vooral aantrekkelijk op locaties waar bedrijven op niet al te grote afstand van elkaar zitten. In de buitengebieden is dat vaak niet het geval. Met een investering van ca. € 20,- per aangelegde meter glasvezel kabel ben je er vaak nog niet. Obstakels zoals wegen en rivieren zorgen voor een aanzienlijke extra investering. Een enkele aansluiting kan dan enkele tienduizenden Euro’s kosten.
Koper is overal beschikbaar. De enige bottleneck is de afstand van de klantlocatie tot één van de 1.300 KPN centrales; hoe verder van de centrale, hoe lager de haalbare snelheid. Door de apparatuur (DSLAM’s) dichter bij de klant te plaatsen in één van de 26.000 streetcabinets (de grijze kasten in de wijk), wordt dit probleem een stuk minder groot. Netwerkleverancier KPN levert op deze manier bijvoorbeeld VDSL in de buitengebieden. Ook door het bundelen van meerdere koperparen kunnen grotere afstanden overbrugd worden, waardoor een voor de klant acceptabele snelheid geleverd kan worden. Gebundeld SDSL.bis of WEAS over Koper zijn daar voorbeelden van.

Is glasvezel wel nodig?
Glasvezel is de verbinding van de toekomst; supersnel, minder storingsgevoelig en alle diensten kunnen er overheen. Maar heeft een bedrijf dat ook daadwerkelijk nodig? Zakelijke klanten gebruiken internet minder intensief dan consumenten. Meerdere HDTV kanalen, bittorrents, online gaming; het komt vrijwel niet voor bij de zakelijke klant. De onderkant van het MKB kan daarom vaak prima uit de voeten met een VDSL of gebundelde SDSL verbinding van 10 Mbps, zolang de bandbreedte en kwaliteit (QoS) maar gegarandeerd kan worden.

Fallback
Organisaties realiseren zich dat de glasvezelverbinding bedrijfskritisch is. Geen verbinding heeft vaak direct invloed op de productiviteit of zelfs de continuïteit. Dat gaat in de toekomst nog belangrijker worden, omdat bedrijven in toenemende mate gebruik maken van externe services vanuit de cloud of een datacenter.

De graafmachines in Nederland zijn echter meedogenloos; ook een glasvezelkabel kan stuk! Het traditionele koper is bij uitstek geschikt om te dienen als fallback verbinding. De infrastructuur loopt fysiek via een ander traject en kan ook via een andere netwerkleverancier worden afgenomen.

Naast bovenstaande argumenten is voor een klant soms ook de snelle levertijd en kortere contracttermijn van doorslaggevend belang.

Kortom: ook de komende tijd is koper nog goud waard!


Pieter de Haer is Marketing & Productmanager bij Previder. Previder heeft twee eigen datacenters en levert naast rackspace ook cloud hosting, connectivity en ISP-services. De diensten worden uitsluitend geleverd via ISP’s, ISVs en IT-integrators.

Over Pieter de Haer

Laatste artikelen