Maak je organisatie persoonlijk

Er is bij de zoekwoorden “maak je bedrijf persoonlijk” niet heel veel te vinden tussen de resultaten van Google. Toch ben ik er van overtuigd dat het persoonlijk maken van je bedrijf kan bijdragen aan het succes. Een bedrijf waar je geen gezicht bij hebt, waar je geen namen weet van medewerkers, is een bedrijf waar je geen band mee hebt. Indien je geen persoonlijke band hebt met je klant, dan is de klant vaak ook minder loyaal.

Kernwaarde
‘Persoonlijk’ is bij ons een van de vijf kernwaarden. Dit komt allereerst omdat we binnen het bedrijf heel persoonlijk met elkaar omgaan. Het is een redelijk platte organisatie en soms wordt er nog meer als vrienden met elkaar omgegaan dan als collega’s. Je spendeert immers meer dan 40 uur per week met elkaar. Deze omgang, deze persoonlijkheid, draagt zeer zeker bij aan de medewerkerstevredenheid. Iedereen mag er zijn; een goeie basis om op verder te bouwen.

Band opbouwen
Om je bedrijf zich te laten onderscheiden is het belangrijk om deze persoonlijke band ook met je klanten aan te gaan. Onze eerste klanten in de beginjaren van deze eeuw vroegen altijd naar Hans of Ferdy, omdat ze daar al mee gesproken hadden. Dit wilden wij op een gegeven moment niet meer. Iedere medewerker kan de klant helpen en we wilde juist af van deze band. Niet heel verstandig denk ik achteraf. Als je bedrijf persoonlijk is, betekent het dat klanten gewoon naar een medewerker mogen vragen. Indien in gesprek, dan vraag je of de klant wil wachten, teruggebeld wil worden door deze persoon of dat jij wellicht deze klant voor deze keer kunt helpen. Dat maakt het persoonlijk!

Zichtbaar maken
Met bijvoorbeeld een bekende Nederlander kan je jouw bedrijf een gezicht geven, maar de echte gezichten achter het bedrijf mogen ook gezien worden. Met als kanttekening dat het wel een zakelijk gezicht moet blijven. Dat een medewerker van de service desk in de zomer naar een naaktcamping gaat hoeft niet perse gedeeld te worden. Net zo min dat je bedrijf niet kan instaan voor het privégedrag van medewerkers. Althans, niet buiten werktijd!

Hieronder noem ik een aantal stappen die je kunt nemen om het persoonlijke ook zakelijk nog meer naar buiten kunt brengen:

  • Plaats de gezichten van je medewerkers op je website. Wie werken er bij je bedrijf, wat is hun functie en hoe zijn ze te bereiken?
  • Correspondeer “persoonlijke” zakelijke e-mailadressen. Niet alles hoeft dan meer altijd via support@jebedrijf.nl of info@jebedrijf.nl. Klanten kunnen dan je medewerkers zelf mailen.
  • Geef klanten een eigen contactpersoon. Nu hebben bij veel bedrijven vooral de grotere klanten een eigen accountmanager. Maar je kunt iedere klant een eigen contactpersoon geven.
  • Betrek je zakelijke Facebookpagina meer bij je bedrijf. Gebruik de pagina om de persoonlijke kant van je bedrijf te laten zien (kijkje in de keuken).
  • Creëer een platform waar klanten informatie kunnen delen, vragen kunnen stellen en opmerkingen kunnen plaatsen. Naar elkaar en naar je bedrijf.

Daarnaast kan je de corporate blog persoonlijk maken. Je ziet welke medewerkers bloggen en dit doen ze uit eigen naam. Dat kan je ook doen met het zakelijke twitter account van je bedrijf.

Persoonlijk
Verder is mijn eigen blog en het @gerbenme twitteraccount ook een goed voorbeeld van het persoonlijk maken van een organisatie. Er is nog veel meer te doen, maar het keywoord “persoonlijk” zal de komende maanden nog veel terugkomen.

Daar zal ik persoonlijk voor zorgen!


Gerben van Leeuwen is eigenaar van Argeweb. Hij bemoeit zich persoonlijk met (online) marketing en uiteraard de totale bedrijfsvoering en strategie. Gerben heeft o.a. met het concept webmee.tv het webhosten dichterbij het grote publiek willen brengen en blijft zich hier ook voor inzetten.

Dit artikel is afgeleid van het blogbericht dat Gerben eerder schreef op zijn eigen blog.
Foto: Nick van Ormondt

Over Gerben van Leeuwen

Laatste artikelen