Marktontwikkelingen vragen om andere bedrijfsopzet

Stel, je bent een van de bekendere hostingproviders van Nederland. Je hebt een alleraardigst klantenportfolio en groeit al jaren erg leuk in financiële zin, (Link Deloitte Fast50) maar ook in personeel. Binnen het productportfolio komen door uitbreidingen steeds grotere verschillen te zitten. Dan kom je erachter dat één van je producten zichzelf zo heeft geëvolueerd dat het een andere markt aanspreekt. Die markt is IaaS en dat vergt aanpassingen.

Andere support
De vragen die we krijgen bij shared en managed hosting zijn behoorlijk anders dan de vragen die we krijgen bij IaaS diensten. Van vragen over het direct aanspreken van een USB-licentiesleutel in een fysieke server tot het instellen van een IMAP-account op een iPhone. Die vragen zijn zó anders dat ze lastig door dezelfde medewerkers te beantwoorden zijn.

Dat betekent dat we concessies moeten doen in de support (doorverbinden bij vragen over die diensten) terwijl we juist altijd roepen dat onze support ons USP is, dus dat is geen optie.

Andere markt
De IaaS markt is zakelijker, formeler en wenst andere omgangsvormen. Waar wij binnen Oxilion iedereen met je/jij/jou aanspreken, is de IaaS-markt daar minder van gecharmeerd bij een eerste contact. De hele tone-of-voice moet dus anders. Ook een website, folders en een beursstand moeten anders.

Andere werkwijze
Oxilion is flexibel. Dat klinkt fantastisch, is het ook, maar dat staat ook bepaalde aspecten in de weg. Voorbeeld: klant stuurt een Whatsapp dat er een website NU live wordt gezet op de Duitse livetelevisie. Normaliter meldt deze klant dat altijd keurig op tijd, maar werd dit keer ook verrast door de eindklant. Dat betekent razendsnel inspringen en het e.e.a. aan wijzigingen aanbrengen zodat de website online blijft. Op zo’n moment vindt er wel autorisatie van de klant plaats, maar is er geen tijd voor een fax of zelfs een e-mail.

Conclusie: Fundaments
Als je zoveel verandert ben je eigenlijk een ander bedrijf, en daar moet je dan ook duidelijk in zijn naar de buitenwereld. Op die manier kun je beide aan een reputatie werken en niet tegen elkaar inwerken. Fundaments is geboren.

Binnen Fundaments gaan we voor de certificering (ISO 27001 / ISAE). Daarbij hoort een andere werkwijze ten aanzien van veranderingen, en bieden we bovendien IaaS aan en komt het systeembeheer voor rekening van onze klant. We verhuren immers digitale halffabricaten. Fundaments gaat alleen infrastructuur doen. Niets meer dan dat. We doen geen systeembeheer, we bieden niet aan wat Oxilion aanbiedt en we bieden zeker niet aan wat onze andere klanten aanbieden.

En jullie?
Er zijn meerdere partijen in de markt die deze kant op ontwikkelen. Doen jullie dat met de zelfde motieven? Hoe zien jullie die keuze? Zien jullie die vragen/mogelijkheden ook toenemen en hoe gaan jullie daarmee om?


Dennis Wijnberg is New Business Manager bij Fundaments.

 

Over Dennis Wijnberg

Laatste artikelen