Mensen hebben een visie nodig

Een visie is een missie. Een visie geeft doel en richting waar naartoe je je kunt bewegen. Het zorgt voor leiding en begeleiding en het biedt je mogelijkheden, waar je anders nooit aan gedacht zou hebben. Wanneer deze visie ontbreek, zul je voort blijven kabbelen op de koers die je ooit ingegaan bent en zul je waarschijnlijk nooit het verschil maken. Het is daarom belangrijk om een duidelijke visie te hebben en deze gaande weg bij te schaven. Een visie is namelijk een leerproces en geen absolute. Een echte visie staat de missie niet in de weg, maar past zich langzaam aan naar het uiteindelijke doel.

Hoewel een visie voor jezelf heel duidelijk kan zijn, is dit veelal niet direct zo voor anderen. Anderen zullen niet altijd gelijk je gedachtegangen en de emoties erachter begrijpen. Een visie is vaak een gegroeid beeld van wat je wilt bereiken  en dit kun je simpelweg niet in één keer overbrengen op iemand anders. Dit moet dan ook niet je doel zijn, wanneer je de overtuiging van anderen wilt winnen.  Dit zal de weerstand vergroten. Iedereen wil namelijk van nature uit begrepen worden en wanneer je niet begrijpt dat de ander je in eerste instantie niet wil of kan begrijpen, dan wordt het een strijd naar wederzijds begrip en dit gaat te koste van de missie.

Een visie kun je uitdragen met ontzettend veel enthousiasme. Zoveel enthousiasme dat het aanstekelijk wordt. Wanneer je zelf overtuiging uitdraagt en dit met enthousiasme kunt brengen, is de eerste stap van de missie gezet. Het is de ultieme uitdaging om anderen mee te voeren op je eigen ideeën en gedachtegangen en ze te laten begrijpen, waarom jij dit als visie hebt gekozen. Wanneer je wilt dat mensen je helpen je visie te verwezenlijken, dan is het belangrijk dat zij dit met net zoveel enthousiasme doen. Dat zij voelen waarom zaken veranderen en stappen worden gezet, zonder dat dit te veel weerstand oproept.

Emotie zorgt voor een band, een band waarin ideeën en meningen gedeeld kunnen worden. Het stelt je in staat om nieuwe wegen in te slaan, zolang je weet dat er mensen achter je staan. Natuurlijk kun je mensen overtuigen met cijfers en tabellen, echter is dit een droog gegeven. Een gegeven die niets zegt over de mensen erachter en de strijd die mogelijk gestreden is. Het is veel belangrijker om uit te dragen dat je ergens met overgave aan gewerkt hebt, dan dat je een cijfer gehaald hebt. Emotie roept tot de verbeelding, cijfers geven een absolute. Met cijfers alleen zul je nooit je missie winnen, je hebt hier het enthousiasme van anderen voor nodig en enthousiasme is een prijzenswaardige emotie. Het haalt het beste in iemand naar boven.

Dat mensen een visie nodig hebben om geleid te worden, bewijst zich door de geschiedenis heen.   Mensen zonder een duidelijke visie zijn  geneigd die van een ander te volgen.  Overtuiging is echter hetgeen waarmee een visie echt wordt. Wees origineel en zorg voor onderbouwing. Zorg voor je eigen visie en dus ook de overtuiging, om de visie van een ander te kunnen helpen realiseren.  Oftewel volgens Johan Cruijff:

“Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.”


Gerben van Leeuwen
is eigenaar van Argeweb en Amsio. Hij bemoeit zich persoonlijk met (online) marketing en uiteraard de totale bedrijfsvoering en strategie. Gerben heeft onder andere met het concept webmee.tv: het webhosten dichterbij het grote publiek willen brengen en hij blijft zich hier ook voor inzetten.

Dit artikel was woensdag 1 augustus 2012 op de blog van Gerben en is met toestemming op deze website overgenomen. Hij schreef het samen met zijn collega en co-blogger Isabelle.

Over Gerben van Leeuwen

Laatste artikelen