Nederland ICT weigert maatschappelijke verantwoordelijkheid

Nederland ICT vraagt de overheid transparant te zijn over het opvragen van gegevens bij Nederlandse ICT-bedrijven door opsporingsdiensten. Dat is mooi, maar tegelijkertijd negeert ze daarmee ook alle eigen verantwoordelijkheid. De aangesloten bedrijven moeten zelf ook uitleggen hoe zorgvuldig zij met de aan hen toevertrouwde gegevens omgaan en met wie zij die gegevens delen.

In haar persbericht roept Nederlands ICT de overheid op om te vertellen hoe vaak opsporings- en geheime diensten in klantgegevens snuffelen. Concreet vraagt ze de overheid om een jaarlijks overzicht van het aantal en de aard van gegevensvorderingen te publiceren. Dat is inderdaad één van de stappen die de minister van Veiligheid en Justitie moet nemen. Maar deze vingerwijzing mag niet de enige actie van de aangesloten bedrijven zijn.

Zoals de brancheorganisatie zelf al constateert, baseren de klanten hun vertrouwen in de bedrijven mede op basis van de openheid die de bedrijven geven over wat er met de gegevens van die klanten gebeurt. Logisch, want die klanten vertrouwen hen hun meest gevoelige gegevens toe, uiteenlopend van persoonlijke e-mails tot bedrijfs­geheimen. Die klanten willen het weten als die gegevens onvoldoende beveiligd blijken te zijn, of als de gegevens zonder hun voorafgaande toestemming met anderen worden gedeeld.

Daarom publiceren genoeg bedrijven dit soort overzichten. In Nederland heeft Leaseweb als eerste die stap genomen, gevolgd door BIT, XS4ALL en RIPE NCC. Ook internationaal, met Google, Twitter en Microsoft als bekende voorbeelden, zijn transparantierapporten inmiddels volkomen ingeburgerd. Voor al die bedrijven is de door de brancheorganisatie genoemde belangenafweging tussen “opsporingsbelang en transparantie” blijkbaar geen probleem. Uit het persbericht van Nederland ICT wordt niet duidelijk waarom zij wel moeite heeft met die balans. Als dat al zo lastig is, dan moet Nederland ICT dat probleem samen met de overheid oplossen, niet de andere kant op kijken.

Nederland ICT weigert nu haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. De oproep aan de overheid is mooi, maar neemt niet weg dat ook de aangesloten bedrijven zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ook zij moeten inzicht geven in het aantal keer dat buitenstaanders in de gegevens van hun klanten neuzen.


Rejo Zenger is onderzoeker bij Bits of Freedom. Sinds de eerste dagen van het internet is hij gefascineerd door de onbegrensdheid en het open karakter en de vrijheid die dat oplevert. Maar hij ziet ook de noodzaak om die vrijheid te beschermen. In de strijd tegen spam is hij eind 2002 het project spamvrij.nl begonnen.

Dit artikel verscheen op 16 januari 2014 op het blog van Bits of Freedom en is met toestemming van de auteur op ISP Today gepubliceerd.

Foto: Pieter Slöetjes

Over Rejo Zenger

Rejo Zenger is onderzoeker bij Bits of Freedom. Sinds de eerste dagen van het internet is hij gefascineerd door de onbegrensdheid en het open karakter en de vrijheid die dat oplevert. Maar hij ziet ook de noodzaak om die vrijheid te beschermen. In de strijd tegen spam is hij eind 2002 het project spamvrij.nl begonnen.