Ondernemers: focus op wat niet verandert

In de IT lijken we met zijn allen geobsedeerd te zijn door wat hip en nieuw is. Altijd weer op zoek naar de rush van het nieuwste snufje. De onuitputtelijke jacht naar grotere schermen op onze telefoons, nieuwe programmeertalen, nieuwe opslagsystemen, nieuwe technieken en ga zo maar door. “Maar opa De Vries, stilstand is toch achteruitgang?” Klopt als een bus. Ondernemers van Nederland: in dit stukje vraag ik 5 minuten van uw tijd om de casus te verdedigen dat het goed is om van tijd tot tijd juist eens te focussen op wat niet verandert.

Samsung is voor mij het boegbeeld – en het perfecte voorbeeld dat we allemaal kennen – van het gevoel dat ik probeer te omschrijven. Op de smartphonemarkt kiest zij voor een kortzichtige strategie: altijd meer dan de concurrentie. Meer schermoppervlak. Meer features. Meer opslag. Meer processors. Zolang we er maar beter uitkomen in de specificatielijstjes. Toch?

De crux is echter dat je in werkelijkheid bedrogen uitkomt. In het dagelijks gebruik merk je weinig van al dat specificatiegeweld, blijkt zo’n enorm scherm toch wel onaangenaam in de hand te liggen en doe je een klein vreugdedansje als je batterij het eind van de dag weet te halen. En al die geweldige nieuwe features? Vooral marketing gimmicks die je na de eerste week met een onvoldaan gevoel achterlaten. Conclusie: een niet te stillen honger naar nieuw, nieuwer, nieuwst heeft uiteindelijk geleid tot een telefoon die zijn doel compleet voorbij geschoten is.

Waar draait het nou echt om?

Focus op hetgeen dat niet verandert. Laat je gedachten eens de vrije loop over zaken die vandaag belangrijk zijn en die over tien jaar er nog steeds toe doen. Terug naar de basis van je business. Laat even die oh-zo-nodige iPhone app, je Facebook-pagina en de trending topics links liggen. Ik begrijp het wel, als ondernemer laat je je soms makkelijk afleiden door al het lawaai om je heen. Ik daag je uit. Probeer eens in 30 minuten de kern van je business te vangen in drie basisprincipes die nu en over tien jaar er toe doen. Wat vinden je klanten écht belangrijk?

Een voorbeeldje: internetgigant Amazon. Het verkopen van lippenstift, stoelen voor tractors, e-book readers en dataopslag is allemaal onderdeel van één groot plan met drie belangrijke constanten:

  1. Het aanbieden van een zeer breed assortiment
  2. Lagere/laagste prijzen
  3. Snelle en betrouwbare aflevering

De strategie van Amazon is volledig gebaseerd op deze drie basisprincipes. Basisprincipes die nu, maar ook over tien jaar er toe doen. Ook in de marketing van Amazon merk je dat ze zich focussen op hetgeen dat niet verandert. Bekijk bijvoorbeeld eens onderstaande afbeelding:

ipad-vs-kindle

Wat is nou écht belangrijk bij een e-book reader? Dat je er 10.000 boeken op kunt zetten? Nee, er moet voldoende op kunnen om je een volledige vakantie te kunnen vermaken. Dat je er ook mee kunt browsen? Nee, de gemiddelde persoon heeft daar al twee andere devices voor.

Je wilt een zo breed mogelijk assortiment (de Kindle store is één van de grootste e-book collecties ter wereld), je wilt een lage prijs (Kindle heeft een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding) en je wilt makkelijk toegang hebben tot je boeken (WiFi en wereldwijd gratis en onbeperkt toegang tot Amazon’s 3G netwerk).

En het allerbelangrijkste: je moet er ontspannen je boeken mee kunnen lezen! Precies de juiste afmetingen en het ideale gewicht zodat hij lekker in je hand ligt. En het moet natuurlijk leesbaar blijven als je ligt te bakken in de zon. Iets wat prachtig uitgebeeld wordt in bovenstaande plaat.

Wat verandert er voor de sector niet?

Ik heb voor mezelf een duidelijk beeld over een aantal zaken die er voor Antagonist nu en over 10 jaar écht toe doen. Bijvoorbeeld Customer Happiness, de scherpste prijs/kwaliteit-verhouding en een snel & stabiel platform. Toch zou ik de vraag ook eens aan jullie willen stellen. Waar moeten wij als gehele hostingsector naar jullie idee op focussen?


Wouter de Vries is oprichter en CEO van Antagonist. Sinds dat hij op 13-jarige leeftijd uitgeroepen werd tot “Krantenbezorger van het Jaar” staat klanttevredenheid voor hem centraal. Antagonist levert aan meer dan 70.000 klanten, waaronder twee Nederlandse banken. Antagonist staat voor betrouwbare hosting en domeinnaamregistratie: de infrastructuur voor elke website. In 2012 kreeg Antagonist een notering in de Deloitte Fast50 en FD Gazellen. Tevens werd oprichter Wouter de Vries door Ernst & Young geprezen voor zijn ondernemerschap en behaalde een tweede positie in de Entrepreneur of the Year-competitie 2012.

Over Wouter de Vries