Online sector goed op dreef?

De mainstream media heeft vorige week ruim aandacht besteed aan de beursgang van Linkedin. Het sociale netwerk, dat bij uitstek geschikt is voor het onderhouden van zakelijke contacten, bracht een beperkt deel van de aandelen naar de beurs. De uitgifte prijs werd direct na de opening ruim overschreden. Op een gegeven moment stond het aandeel zelfs 170% hoger, na de eerste beursdag was daar nog altijd 100% van over.

Hiermee lijkt voor het eerst sinds jaren weer eens sprake van een succesvolle stap naar de beurs door een 100% internetbedrijf. Want hoewel al langer wordt aangenomen dat Facebook, net als Twitter, Groupon en nog vele andere bedrijven, ook naar de beurs wil gaan niemand heeft die stap nog durven zetten. Het klimaat is de afgelopen jaren dan ook zeer ongunstig geweest. De meeste aandacht is uitgegaan naar banken die zelf met veel geld, kunst en vliegwerk overeind gehouden zijn. Dat is een onmogelijke situatie gebleken om internetbedrijven met kans op slagen naar de beurs te brengen. Daarnaast kleeft er aan het begrip internetbedrijven nog steeds het stigma,  opgelopen aan het begin van deze eeuw toen de roemruchte internetzeepbel leegliep.

Waarde
Terug naar Linkedin. De theoretische waarde van het bedrijf bedroeg vrijdag na sluiting van de beurs bijna $9 miljard. Ter vergelijking, supermarkt keten Ahold, met een bewezen businesscase en trackrecord, was ultimo 2010 €12 miljard waard. Dat zet niet alleen kritische journalisten aan het denken. Analisten en historici kijken evenzo met enige verbazing naar de overige ontwikkelingen. Gaan we soms een tweede internetzeepbel tegemoet, met alle risico’s van dien?

Nieuwe internetzeepbel?
Er zijn inderdaad tekenen die wijzen op de komst van een nieuwe internetzeepbel. Al langer wordt Facebook nauwlettend in de gaten gehouden. Het bedrijf zou volgens sommige – niet verifieerbare – calculaties tot $50 miljard waard zijn. Onvoorstelbaar grote bedragen worden ook genoemd als Twitter en Groupon ter sprake komen. Daarnaast zijn er nog tal van kleinere bedrijven die amper de Nederlandse pers halen maar in de VS inmiddels al langer nadrukkelijk getipt worden. In al deze gevallen geldt, dat er geen vergelijking met bestaande bedrijven mogelijk lijkt te zijn. En dat er geen trackrecord over een langere periode voorhanden is, of een gedegen omzet -en winstontwikkeling spreekt voor zich.

Geen extreme bedragen
Maar er zijn ook redenen om aan te nemen, dat het deze keer niet zo’n vaart zal lopen. Om te beginnen is daar Linkedin zelf. De beurswaarde gedeeld door het aantal leden van het netwerk, maakt dat elk profiel $90 waard is. Dat is geen extreem hoog bedrag. Ter vergelijking: aan de vooravond van de beursgang van World Online in 2000, werd berekend dat elke klant minstens NLG 3.000 waard zou zijn. Bij latere overnames van accessproviders in Nederland werden dat soort bedragen nooit meer gehaald. Tijdens de eerder deze maand gehouden DHPA Techday werd nog door accountantskantoor Mazars opgemerkt dat het verkopen van een hostingbedrijf geen astronomsiche bedragen meer oplevert. Gesproken werd van een recente case waarbij de verkoopprijs gelijk stond aan een schamele één keer de jaaromzet.

Prijsontwikkeling
De neerwaartse prijsdruk op access -en hostingproviders is nadrukkelijk niet iets van de laatste periode. Sinds het leeglopen van de internetzeepbel zijn die prijzen gestaag gedaald, niet alleen in Nederland, ook elders in Europa is dit het geval. Zo wisselden in voorjaar 2009 de 1,8 miljoen klanten van Tiscali UK voor omgerekend slechts €190 per stuk van eigenaar.  Een jaar eerder was de vraagprijs nog factor 2 hoger, maar tegen die prijs was geen enkele partij bereid een bod uit te brengen.

Rendement
De kans dat de succesvolle beursgang van Linkedin dit proces doet wijzigen lijkt niet groot. Eerder zal het leiden tot een verdere afname van de belangstelling bij banken, participatiemaatschappijen of venture capitalists als blijkt dat met de financiering van social media een beter rendement gehaald kan worden dan met het investeren in adsl klanten of serverracks.

Wat dat betreft heeft de beursgang van Linkedin en wellicht op termijn nog andere partijen dus wel impact op de acces- en hostingsector. Of hosters daar blij mee zullen zijn is echter zeer de vraag.


Rashid Niamat is sinds 2007 zelfstandig adviseur in strategieontwikkeling, implementatievraagstukken en communicatie trajecten rond e-activiteiten en samenwerkingen. Rashid houdt trouw een boeiend weblog bij over de internetmarkt.

Over Rashid Niamat

Laatste artikelen