Social media abracadabra?

Regelmatig duik ik diep in mijn tas, op zoek naar mijn telefoon.  Want een bijzonder moment gaat op de foto. Voor Facebook. Of Instagr.am. Liever zet ik ze nog op Flickr, want dan staat het ook gelijk op mijn persoonlijke blog. Ik upload filmpjes op Youtube, maar schakel steeds vaker naar Vimeo, vanwege de mooiere vormgeving. Ik tweet mijn verwonderingen en opmerkelijk nieuws en blijf ‘connected’ met die webdeveloper via LinkedIn. Google+ is de nieuwste rage, ik had al Gmail, dus dat pak ik er gewoon even bij.

Voor de één abracadabra, voor anderen de normaalste zaak van de wereld. En weet je wat? Abracadabra is zo slecht nog niet. Ik vraag me weleens af hoe rustig en onafgeleid ik zou zijn zonder de updatepiepjes van Facebook en WhatsApp. Anderzijds: hoe makkelijk wordt het ons gemaakt de wereld te laten weten wat je vindt en waar je voor staat? Met name voor ondernemers een uitgelezen kans om klantenbinding en merkbekendheid te verhogen. Met social media zijn mensen op talloze manieren met elkaar verbonden, er zijn steeds meer gebruikers en er is steeds meer interactie. Social media is het sterke vervolg op mond-tot-mondreclame. Bovendien kost het vrijwel niets! Nou ja, wel tijd en energie.

Aan alles zitten voor- en nadelen. Toch geloof ik in social media. Natuurlijk, je hoeft het niet zo intensief te gebruiken als ikzelf. Vind je alles een beetje teveel van het goede? Kies dan één medium wat bij je past en zet dat frequent in. Gebruik het in professionele zin, maar houd het persoonlijk. Je hoeft niemand te overrompelen met je professionele kennis. Dat kunnen we eventueel wel (kort en bondig) teruglezen op je website. Geef je klanten en relaties de kans om jouw eigenheid en persoonlijke stijl te ontdekken, je een beetje te leren kennen. Niet alleen wekt dat vertrouwen, je bent ook nog eens veel meer benaderbaar.

Het mooie is: jij bepaalt in hoeverre je anderen een kijkje in je (privé-)leven of je bedrijf gunt. Veel of weinig beeldmateriaal, of enkel een profielfoto? Tweets over wat je meemaakt, blogs over je overpeinzingen en ambities, een SlideShare-presentatie waarin je jezelf voorstelt. Alle combinaties zijn mogelijk, zolang het maar aansluit bij jouw wensen en doelen. En je kunt er zo creatief in zijn als je maar wilt.


Chantal Straver geeft Personal Branding advies en helpt ondernemingen onderscheidend te profileren. Bekijk ook haar blog of volg Chantal op Twitter.

Over Chantal Straver

Laatste artikelen