Transparantie op het net

Minister Verhagen van Economische Zaken heeft vorige week bekend gemaakt dat  netneutraliteit in de Telecomwet zeker verankerd zal gaan worden. In tegenstelling tot enkele grotere telecom-operators, ben ik van mening dat dit een zeer goede ontwikkeling is voor de telecomwereld.

Netneutraliteit is belangrijk omdat het innovatie mogelijk maakt. Zowel kleine bedrijven als particulieren, kunnen een concept bedenken en deze verder ontwikkelen. Na het vermarkten van het product, kan geëvalueerd worden hoe het is ontvangen in de markt en welke eventuele aanpassingen nodig zijn om het product tot een succes te brengen. Het vragen van een vergoeding voor nieuwe individuele diensten door internetproviders, kan een negatieve invloed hebben op het mogelijke aanslaan van deze nieuwe diensten. Het draagvlak om voor een dienst te betalen waarvan de prestaties nog niet bewezen zijn, zal immers bij potentiele gebruikers naar alle waarschijnlijk niet groot zijn.

De houdbaarheid, voor het aanbieden van een onbeperkt data abonnement op mobiel, tegen een laag tarief, is niet oneindig. Ook mobiele operators moeten investeren in hun netwerk om de kwaliteit hoog te houden, waarbij de kosten doorberekend zullen moeten worden aan de klant. Een differentiatie van abonnementen ligt dan voor de hand. Een mogelijkheid is om te variëren in de hoeveelheid megabytes die je verbruikt. Een andere optie die we momenteel zien in de markt, is om de bandbreedte af te knijpen (eventueel na een bepaalde hoeveelheid gebruik). Een derde mogelijkheid, die wij nog niet in de markt hebben gezien, is het (al dan niet tegen een meerprijs) bieden van Quality of Service op de (mobiele) verbinding. Die laatste optie kan erg interessant zijn, al zitten er ook technische uitdagingen aan. Het bieden van kwaliteitsgaranties in het buitenland bijvoorbeeld, zal nagenoeg ondoenlijk zijn op dit moment. Wie weet komt het er nog eens van…

Voor drie mobiele operators, KPN, Vodafone en T-Mobile, zal het wellicht lastig zijn om op dit soort trends in te springen. Voorafgaand aan het doorvoeren van een aanpassing van een abonnementsstructuur, zal er veel overleg gepleegd moeten worden. Bij dit proces zijn zowel techneuten, voor advies omtrent de technische meet- en regelbaarheid, als productmanagers, voor het geven van specificaties  over de visuals en het kostenplaatje, betrokken. Maar natuurlijk wordt er ook geluisterd naar de marketingmanagers, voor het adviseren over de te gebruiken marketingstrategie, en het management, voor het bepalen van target doelstellingen en het bewaken van de marges. Bovendien is innovatie op dit vlak voor hen vaak kanibalisatie van de huidige diensten/klanten. De nu beoogde regelgeving dwingt dus innovatie af.

Vanuit SpeakUp vinden we netneutraliteit belangrijk. Allereerst bieden wij onze klanten de mogelijkheid om, als alternatief voor de door onszelf geboden verbindingen, een eigen/bestaande internet-verbinding te gebruiken. Dat beleid heeft natuurlijk alleen zin wanneer er ook ‘net-neutrale’ verbindingen verkrijgbaar zijn. Anders kan de klant alsnog niet van die vrijheid gebruik maken. Ten tweede vinden wij innovatie in de markt erg belangrijk. Wij ontwikkelen nieuwe diensten maar houden ook onze ogen open voor andere partijen die met nieuwe concepten en ideeën komen. Uiteindelijk kunnen we daar alleen maar, met z’n allen, beter van worden.


Florian Overkamp is oprichter en eigenaar van SpeakUp. Hij is sinds eind jaren ’90 actief in de internet- en telecommunitiebranche (Virtu – now Equinix Netherlands) en hij is betrokken geweest bij de start van de eerste ‘cross-border’ Internet Exchange NDIX. Hij is pionier op gebied van open standaarden en de ontwikkelingen daarvan.

Over Florian Overkamp