‘Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen’

Een oude slogan van KPN, ten tijde van Operatie Decibel toen telefoonnummers in Nederland werden verlengd tot 10 cijfers, alweer in 1995. Inmiddels zijn er meer mobiele telefoons in omloop dan inwoners en er zijn een kleine 100 telecom-operators die telefoonnummers beheren voor hun afnemers, soms eindklanten en soms ook wederverkopers. Van al die miljoenen telefoonnummers zijn er ook al meer dan 21 miljoen geporteerd, overgestapt van aanbieder dus. De markt is duidelijk in beweging.

We hebben zoveel telefoonnummers dat we er flauw van werden, en een slag om al die middelen samen te voegen komt op gang. Communicatie met collega’s, klanten maar ook met vrienden en familie vermengt. Waar je vroeger een mobieltje van de zaak en een van jezelf had, wordt de scheidslijn tussen werk en privé steeds moeilijker te bepalen en vervaagt langzaam het gebruik van één specifiek device voor één specifieke vorm van communicatie. E-mail ontvangen op je smartphone is al gemeengoed maar waarom niet bellen met je televisie? Of Whatsappen op je tablet? Het begint echter met het loslaten van het telefoontoestel en telefoonnummer als belangrijk element. Het gaat om de mens erachter, al dan niet in een specifieke rol (werk, prive, enzovoort).

De steeds betere beschikbaarheid van internet op iedere gewenste locatie en op elk device voedt de technologierace om gebruikers meer keuzevrijheid te geven voor hun bereikbaarheid en communicatiemogelijkheden. Twitter en Facebook gebruiken we inmiddels bijna allemaal en meestal zowel op de PC als op de smartphone en/of tablet. Waarom hebben we onze spraak-communicatie dan nog niet van het device losgekoppeld? Gelukkig is er licht aan de horizon: Er zijn steeds meer aanbieders die dit soort mogelijkheden bieden. Door die mogelijkheden slim in te zetten wordt het mogelijk om alle communicatiestromen op alle devices en alle plaatsen te bedienen. De gebruiker kiest dus hoe hij bereikbaar wil zijn en de buitenwereld hoeft daar juist minder over na te denken, terwijl de kans dat die op een eenduidige manier het contact krijgt dat hij zoekt toeneemt.

Om nog even terug te komen op Twitter en Facebook: Ook binnen het zakelijke segment speelt social media en chat een steeds grotere rol. Atos die email in de ban doet is hiervan een bekend voorbeeld. Maar nog lang niet ieder bedrijf heeft een volledige Unified Communications omgeving in huis, en je hele hebben en houwen op Facebook zetten, daar zit de gemiddelde ondernemer ook niet op te wachten. Het belang van een goede mix tussen geschreven en gesproken communicatie of zelfs video is groot. Aan het eenvoudig overschakelen van chat naar conference call (met of zonder video) is de consument met Skype al enigszins gewend, maar bedrijfsmatig staan dit soort zaken nog in de kinderschoenen.

Voor ons als telecom-operator en voor de ISP-branche (met name PaaS/SaaS-aanbieders) is dus nog een prachtige taak weggelegd. Wie echt helemaal de bleeding edge opzoekt verdiept zich inmiddels in Hypervoice, een concept waarin zelfs voor podcasts, videoblogs en telefoongesprekken de link naar enterprise collaboration wordt gelegd. Voordat dat gemeengoed is hebben we nog even, maar tot die tijd werken wij samen met onze partners stapsgewijs richting de toekomst.

De vraag ‘op welk nummer kan ik je bereiken?’ is iets van het verleden. De adresboeken van je telefoon, PC en TV synchroniseren immers in de cloud, en de ontvanger bepaalt zelf of, hoe en waar hij of zij te bereiken is. Het netwerk stuurt wel de juiste kant op. De mens en de interactie is immers waar het om draait, niet de techniek die het faciliteert.

Over Florian Overkamp