Winnen? Kom uit de comfortzone!

We zijn als Argeweb/Amsio Group behoorlijk ambitieus. We willen graag winnen! Niet alleen op het gebied van aantallen en omzet, maar zeker ook op het gebied klanttevredenheid, hulpvaardigheid, ondernemerschap en cultuur.

Het is daarom belangrijk dat iedereen binnen onze organisatie uit hun comfortzone stapt of desnoods uit hun comfortzone wordt gehaald, om nog beter te presteren. Het is natuurlijk heerlijk om je veilig te voelen, elke dag lekker te weten hoe het loopt en niet voor verrassingen komen te staan. Aan de andere kant geeft dit totaal geen persoonlijke groei en is de comfortzone de grootste vijand van ontwikkeling, creativiteit en scoren.

Toen ik een maand geleden binnen onze organisatie vroeg wie er zin zou hebben om mee te doen met een Triathlon (750m zwemmen, 20km fietsen en 5 km hardlopen), was iedereen razend enthousiast. Bijna iedereen doet mee en hiermee laat iedereen zien dat ze niet bang zijn om af en toe eens uit de comfortzone te stappen. Iets dat mij erg trots maakt! Wat mij betreft is iedereen die de strijd met zichzelf aangaat en op zijn\haar manier deze loop gaat doen een winnaar.

Deze mentaliteit hebben we om het verschil te maken binnen onze bedrijven ook nodig. Hoe krijgen we meer winnaars op de werkvloer? Een goede start is dus uit je comfortzone komen. Doe dingen die je anders niet doet en daag jezelf constant uit. Uiteraard gaat dat gepaard met weerstand, maar zal uiteindelijk resulteren in winnaars en mensen die trots op zichzelf kunnen zijn. Persoonlijk ontwikkelen en het verschil maken = Winnen!

triatlon

De triatlon kunnen we dus ook op de werkvloer doen. Je hoeft niet in alle facetten van de triatlon even goed te zijn, maar ben je minder goed in zwemmen, dan zul je harder moeten fietsen of sneller moeten lopen. In deze metafoor zou zwemmen staan voor kracht en techniek, dus echt ergens goed in zijn. Fietsen staat voor meters maken – effectief werken,  efficiënt werken, veel werken – en hardlopen staat voor doorzettingsvermogen, je verantwoordelijk voelen en het verschil maken. Iedereen zou voor zichzelf moeten bepalen wat zijn of haar sterke punt is en collega’s zouden dit altijd moeten zien! Kom uit de conformzone, want het is tijd om te winnen!


Gerben van Leeuwen is eigenaar van Argeweb en Amsio. Hij bemoeit zich persoonlijk met (online) marketing en uiteraard de totale bedrijfsvoering en strategie. Gerben heeft onder andere met het concept webmee.tv: het webhosten dichterbij het grote publiek willen brengen en hij blijft zich hier ook voor inzetten. Tevens is hij bestuurslid in het bestuur van ISPConnect.

Dit artikel was op 14 februari 2013 op de blog van Gerben te lezen en is met toestemming op deze website overgenomen.

Over Gerben van Leeuwen

Laatste artikelen