Zakelijk (linkedin) en Prive (facebook) gescheiden houden!?

“Voor mijn vrienden heb ik facebook en voor mijn zakelijke relaties heb ik linkedin”. Ik denk dat er veel actieve social-medialisten er min of meer op deze manier instaan. Een mooie stelling om eens over na te denken. Ik werd er door getriggerd door mijn proefcollege afgelopen dinsdag (nextmarketeer) waar dit ter sprake kwam, want met welke klanten heb je eigenlijk de beste band? Vaak de klanten die je juist ook in je priveleven toelaat. Waarmee je ook andere interesses deelt dan het werk of klanten waarmee je eens gezellig een biertje drinkt.

Bij mij zullen sommige collega’s ook twee keer nadenken voordat ze mij als facebook vriend toevoegen, terwijl ik in de pauzes en tijdens de borrels toch wel de verhalen hoor. Mensen hebben dan iets te verbergen (facebooken tijdens werk, foto’s online van de dag dat je ziek was) of ze hebben geen behoefte aan een persoonlijkere band met hun (in dit geval) leidinggevende. Maar waarom eigenlijk niet? Natuurlijk connecten mensen allemaal zonder problemen via linkedin, want dat is niet persoonlijk. Maar wat wil je er mee? Het heet toch “social” media? Een grens trekken tussen prive en zakelijk lijkt wat dat betreft niet echt sociaal toch?

Zeg ik dat iedereen maar ongelimiteerd met collega’s, klanten of leveranciers op facebook moet gaan connecten? Nee. Zeker niet. Het is onmogelijk om met al je zakelijke relaties op dit level contact te houden, maar het helemaal uitsluiten zou ik ook niet aanraden. Soms klikt het met een klant of leverancier en kun je op deze manier een betere band opbouwen. Meestal level ik beter met klanten van nu, dan met klasgenoten van 2 decenia terug. En wil je dat leveranciers of klanten bepaalde updates niet zien? Dan kun je dat natuurlijk ook gewoon instellen! Wil je geen vakantiefoto’s delen met collega’s? Maak een lijst. Al kun je je ook afvragen waarom je het niet wilt, want misschien wordt de band wel beter en krijg je meer begrip voor elkaar door in elkaars leven te kijken. Wie weet!

Voor mij is linkedin sowieso geen medium waar ik veel tijd aan besteed, Google+ gebruik ik zelden en ook log ik weinig in op MSN. Facebook is dus het enige social platform waar ik dagelijks kom (hoewel het wel aantal keer per dag wel afneemt). Is het dan niet handiger om alles te combineren? Even kijken wat een bepaalde klant heeft gedaan voor je hem een bezoek brengt en ook met collega’s is het praatje over de vakantie toch een stuk leuker nu je er een beeld bij hebt.

Voor mij is het uiteraard wel lastig met bijna 50.000 klanten, maar er zijn klanten die ik regelmatig spreek en die ik heb toegevoegd als facebook vriend. Want aan de andere kant is het medium natuurlijk ook niet bedoeld om te connecten met mensen die je toch nooit (meer) spreekt. Hou het hier en nu. Hou het relevant. Maar sluit zakelijk niet uit.

En zijn we bang dat onze baas ons dronken tegen een lantaarnpaal ziet kotsen? Ik denk dat je eigen familie ook niet trots is. Daarbij, het verhaal wordt toch wel verteld. Heb je een dubbel leven? Ben je prive echt iemand anders dan op kantoor? Dat lijkt me erg vermoeiend…en inderdaad, dan kunnen twee aparte social media platformen er ook nog wel bij!

Dit stuk is niet om een waardeoordeel te geven, maar ik daag je uit om er eens over na te denken of te discusieren.

Of mensen mij nu toevoegen of niet, even goede vrienden! (of juist niet :-) )



Gerben van Leeuwen
is eigenaar van Argeweb en Amsio. Hij bemoeit zich persoonlijk met (online) marketing en uiteraard de totale bedrijfsvoering en strategie. Gerben heeft onder andere met het concept webmee.tv: het webhosten dichterbij het grote publiek willen brengen en hij blijft zich hier ook voor inzetten. Tevens is bestuurslid in het bestuur van ISPConnect.

Dit artikel was onlangs op de blog van Gerben te lezen en is met toestemming op deze website overgenomen.

Over Gerben van Leeuwen

Laatste artikelen