451 Research ziet kansen voor managed services

451-research630415Door al het mediageweld dat de paar Amerikaanse cloud giganten dagelijks in de vorm van persberichten en productlanceringen op ons loslaat ontstaat het gevoel dat het cloud is dat de klok slaat. Doe je niets met cloud, dan ben je feitelijk reddeloos verloren lijken ze te roepen. Je bent de dinosauriër die niet doorheeft wat die naderende komeet voor je betekent.

Er zijn ook aanbieders en onderzoekers die daar een andere mening over hebben. Voorbeeld van het laatste is 451 Research en dan vooral het artikel dat halverwege vorige maand hier verscheen. In het kort staat er het volgende. De markt voor IaaS en SaaS is min of meer verdeeld (“geconsolideerd”). Aanbod en vraag zijn bekend en dat geeft een zekere mate van stabiliteit door standaardisatie waar met name de aanbieders van profiteren.

De markt is echter meer dan enterprises en zelfs binnen enterprises zal er vraag zijn naar meer dan de top10 diensten van het handjevol aanbieders. Het artikel quote hiervoor Liam Eagle van 451 Research. Zijn kijk op de markt klopt. Er is meer dan cloud, er is namelijk ook een hele interessante markt voor maatwerk. Dat begrip is best lastig, want iedereen verstaat er iets anders over. Beter is het wellicht – zeker voor de marketeers – hier het begrip long tail voor te gebruiken. Als je met de definitie daarvan het verhaal van Liam nog eens leest en ook naar een aantal opvallende moves in de sector kijkt van het afgelopen jaar (w.o. Rackspace van de beurs en KPN Datacenters te koop) zie je dat het klopt. Er is een hele collectie niches die er om schreeuwt beter ingevuld of bediend te worden, niet in de laatste plaats omdat de grote 3 er de vingers niet aan willen branden.

Het is weinig logisch je aanbod te formuleren als “longtail specialist”, de term Managed Services klinkt dan een stuk beter. Wat ook goed klinkt is je aanbod baseren op een uitgebreide marketplace en het faciliteren ervan. Dat is wat onder andere Rackspace doet als je daar kritisch naar kijkt is dat eigenlijk niets anders dan het realiseren van een longtail strategie. Slim gedaan, helemaal door het verpakken in de term Managed Services, en er is ook niets mis mee.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.